Snel, sneller, snelst

5 september 2016 - Dengfeng, China

Vandaag was het een reisdag. We werden om 07:30 uur opgehaald want ondanks dat het als er geen verkeer is maar 20 minuten rijden is naar het treinstation weet je hier nooit precies hoe lang het gaat duren voordat je op de plek van bestemming bent. Ondanks dat je hiier zoveel wegen hebt, vaak gemiddeld 4 banen aan elke kant waar ze als het dan druk is ook gewoon zelf dan een 5 baansweg van maken, niet te geloven. Zoveel wat niet mag in China vanuit de overheid maar op dat punt wordt er weinig aan het rijgedrag gedaan, of dat je nu rechts of inks inhaald, stil staat langs de weg, van rij 1 toch maar besluit in de file dat je toch liever op rij 3 rijd en dan net zolang manoeuvreert dat je er bent om vervolgens toch maar weer naar rij 1 te gaan. Zeer apart, maar LiNa vertelde dat er gewoon te weinig politie is om dit op te lossen. We hadden vanmorgen geluk, het was druk maar op zich best aardig door te rijden. We werden naar treinstation West gebracht. Op een gegeven moment moest Lee onze chauffeur een bocht maken op de weg en toen kwam je gewoon tegen de richting uit, dus reden we links ipv rechts maar dat hoorde zo! Nou als ons dat dan overkomt dan schrik je jezelf toch dood en denkt dat je dan aan het spookrijden bent?! Vervolgens reden we naar boven en dan is de aanrijdroute eigenlijk hetzelfde als op Schiphol. Ook zo groots opgezet en een in en uitstap plaats. LiNa is met ons mee gelopen, heeft ons ingecheckt met de door haar eerder gekochte kaartjes en ons paspoort want iedereen moet zich legitimeren voordat ze het treinstation in gaan. Wanneer je dat gedaan hebt kom je in een levensgrote hal, qua idee net zoals Hoog Catherijne maar dan zeker 4x zo groot. Vervolgens loop je naar de wachtruimte waar je moet zijn en dan wacht je daar op je trein. Daar hebben we afscheid van LiNa genomen nadat ze ons eerst de vervolg procedure uitgelegd had van door de poortjes heen, wel perron, welke wagon en waar we moesten uitstappen. We moesten een kwartiertje wachten en toen kwam het sein dat we naar het perron mochten, dat gebeurt altijd 20 minuten van te voren want voordat iedereen er door is en dan in de trein zit hebben ze die tijd wel nodig. Op de kaartjes staat je stoelnummer dus je mag niet zomaar gaan ziten waar je wilt zoals bij ons, het was een prachtige hogesnelheidstrein. Personeel loopt in nette bedrijfdkleding en er werd verschillende malen op onze rit het gangpad gedweild. De trein had als hij net opgetrokken was een senlheid van 305 km maar gemiddeld was het 280 en toch heb je niet in de gaten dat je zo snel gaat. Wel prachtig om te zien de vele contouren van China onderweg. Bij elke station wordt er rondom heen gebouwd, en wat voor een bouwwerken, jeetje als je ziet hoe hoog die appartementencomplexen zijn niet te geloven en alles staat leeg onbegrijpelijk en dat was overal zo! Later vertelde Zhu (spreek je uit als Jo) dat de prijzen veel te hoog zijn en dat niemand die woningen kan betalen, maar ondanks dat blijven ze maar bouwen. Hoe verder we de richting op kwamen waar we moesten zijn werd het steeds groener en bergachtiger. Wij moesten op het eindpunt eruit en dat was Zhengzhou. Daat stond onze nieuwe gids (Zhu) ons dus al op te wachten. Nadat we ons hadden voorgesteld vroeg hij ofdat we honger hadden want inmiddels was het 12:40 uur. De treinrit heeft 3:15 uur geduurd, helaas kunnen we hier niets opzoeken op Google (dat wordt immers geblokt door de overheid) want anders hadden we even de afstand kunnen opzoeken wat we nu precies afgelegd hebben) Maar op zijn vraag kwam een volmondig Ja dus vertelde hij dat op het treinstation eigenlijk alleen maar een KFC is en en noodle tentje dus gezegd dat onze voorlkeur dan toch naar de noodles ging. Normaliter eten wij al nooit bij de Mac of soortgelijke en natuurlijk al helemaal niet in een ander land. Tja oké als er dan niets anders geweest was dan is er natuurlijk geen keus maar dat was er gelukkig wel. Zhu zei dat de meeste mensen dan graag weer naar de KFC gaan vandaar zijn vraag maar als we dan toch noodles wilde eten dan wist hij een beter lokaal tentje dan die van het station. Prima idee dus daar naartoe. We hadden allebei noodles, die hij besteld heeft want het lezen van de chineese kaart dat ging ons niet lukken hahah en er was ook geen kaart met foto's wat de meeste restaurantjes hebben. We hadden 1 droge noodles zoals ze dat noemen,  dus dat is gewoon noodles met saus, groenten en vlees en we hadden 1 noodles soep. We hebben zalig gegeten en allebei een flesje frisdrank van 500 cl en toen kwam de rekening. We moesten 28 Yuan afrekenen, omgerekend om en nabij de €4,00. We gaven 30 Yuan en zeiden dat het goed was maar ze gaf het toch terug, gezegd dat het oke was en ze was dolgelukkig, dat is dan een fooi van €0,26. Het blijkt dat wanneer je een royalere fooi geeft ze dat absoluut niet accepteren dus dan maar zo, terwijl wij ons enigszins bezwaard voelen om maar zo' n klein beetje fooi achter te laten. Hierna volgde er een autorit van 1,5 uur. En jee wat een verschil aan hoeveelheid verkeer zeg. Autowegen waar af en toe een auto op rijd dus we konden daardoor lekker doorrijden en waren we rond 15:00 uur in Dengfeng waar ons hotel staat. In Beijing hadden we een karakteristiek hotel nu een enorm groot, luxe en modern hotel. Na het inchecken op naar onze hotel kamer en bij het openen van de kamerdeur zagen we vele ballonnen en op het bed een hartje van roze bloemblaadjes en 4 ballonnen met chinese tekens (morgen vragen we even aan Zhu na wat het betekend) en op onze hoofdkussens lagen 2 rode hartjesballonnen. Wat geweldig leuk. Het reisbureau had een aantekening gemaakt dat dit onze huwelijksreis was en wat leuk dat ze hier aandacht aan geschonken hebben. We hebben ons lekker gedoucht en toen aan de wandel gegaan hier in het stadje. Ik had een rokje aan en tja voor onze begrippen zijn mijn benen erg wit maar hier vinden ze dat geweldig want alle vrouwen doen hier er alles aan om niet bruiner te worden. Dragen dus vaak mouwen en de benen zijn bedekt, is het niet met een broek dan met kousen of panty's. Dus de hele weg werd ik aangestaard, werd er hallo geroepen en er werd door een dame op een scooter zelfs gestopt zodat haar dochtertje mij even een hand kon geven. En zo blijkt maar dat waar we steeds zijn er toch nog weing "blanke toeristen" zijn geweest. Maar het voelt toch best ongemakkelijk hoor dat iedereen je zo bekijkt en gewoon ongenegeert hoor, eigenlijk is dat wel beter als dat er achter je rug om gepraat word want ook dat merk je maar goed hoe dan ook het voelt niet prettig, maar ja bij 32 graden ga ik toch geen lange broek en shirt met lange mouwen aantrekken, nou wie weet went het deze dagen nog, al het bekijks wat ik te weeg breng. We waren eigenlijk ook op zoek naar een leuk restaurantje waar we vanavond wilde gaan eten, want tja eten staat bij ons ook wel hoog qua level maar heel veel gezien maar eigenlijk geen zaakjes waar wij bij dachten: nou dit voelt wel goed. Dus we hebben echt een fikse wandeling gemaakt en zo leuk en mooi om dan het echte China op die manier te mogen voelen en zien. Tussendoor ook enorm veel KungFu scholen gezien en wat leuk is iedereen traint dan buiten en vaak ook voor de school op de stoep dus de auto's racen ervoor bij en als voetganger loop je er praktisch door heen. Waar we nu zijn heeft 100 KungFu scholen. Morgen gaan we naar een van de grootste KungFu school ter wereld en krijgen daar dan ook een voorstelling dus ben benieuwd want dit was al erg leuk en knap om te zien. Na de wandeling terug gekomen in het hotel en besloten om dan maar hier te gaan eten en wat ons telkens weer verbaasd is dat er niemand Engels spreekt, ook hier niet in dit enorme hotel, onbegrijpelijk. Nou dus bestellen werd een enorme uitdaging, er is zelfs een vertaalprogramma bij aan de pas gekomen en toen nog ging het mis hahaha maar wel geweldig om mee te maken om te proberen iets duidelijk te maken en zij ook naar ons en elkaar gewoon niet kunnen snappen. Maar goed er stond ezel op de kaart en ik die graag alles uitprobeert had direct zoiets van: ja dat wil ik terwijl Mies zoiets had van: uhh nouhh ik neem iets anders hoor, dus hij koos voor iets van varken. Zag er prachtig uit op het plaatje, verder hadden we ook een dumplingsoep besteld en toen nog het drinken. Op het plaatje stond een glas cola en op het volgende plaatje een fles, de fles koste net zo duur als 2 losse glazen, nou dan maar een fles want wellicht wilde we wel 2 drankjes pp bij het eten. Brengt de serveerster de drankjes is het 1 blikje, tja dat ziet er volgens ons toch echt anders uit als een fles maar goed dan nog maar een blikje erbij. Toen het eten, we hadden proberen te vragen ofdat er bij het hetgeen wat we besteld hadden rijst of dergelijke bij zat maar nee het was genoeg wat we besteld hadden dus oké dan was het goed zo maar het was alleen vlees en tja wij wilde toch graag wat erbij dus na het eten van de ezel, wat de tong van de ezel bleek te zijn, wat best aardig om te eten is maar niet een heel bord vol en het vlees van Mies was enorm vet en ik vond dat niet zo lekker. De dumplingsoep was nog niet geserveerd en toen kwam ze na verloop van tijd duidelijk maken dat dumplingsoep er die avond niet was. Dus opnieuw de kaart erbij en weer met een vertaalprogrammetje aan de slag. Vervolgens nog 2 noodles erbij besteld en losse dumplings. En dit keer was de rekening 162 Yuang oftewel om en nabij de €22,00, en dit was dan luxe eten voor chineese begrippen maar het was deze keer niet helemaal onze smaak, dat was gisteravond heel anders toen we een super knus restaurantje gevonden hadden waar we zalig gegeten hebben maar wellicht is het morgen weer anders want we worden om 08:30 uur opgehaald en zullen dan vervolgens na afleggen van het programma voor die dag gaan overnachten in een nieuwe plaats.