Famous!

4 september 2016 - Beijing, China

Gisteravond een leuk restaurantje gevonden, niet al te groot en geen tl verlichting maar wel ongeveer 600 spotjes dus wederom aardig verlicht. We liepen er langs en zagen iedereen met een pot op tafel waar ze hun eten in deden, nou dat wilde wij ook wel. Dit is de zogenoemde hotpot, zeer bekend in China zoals later bleek. Vroeger gebruikte men deze voornamelijk in de herfst en de winter omdat er enorm veel stoom en warmte vanaf komt, nu wordt het het gehele jaar gedaan omdat er nu airco's zijn en dat is ook echt wel nodig. De grote koperen pot met daaronder kooltjes word op een schaal met een laagje water geplaatst. Er wordt vervolgens een soort schoorsteentje in de pot met bouillon gezet waar dan bovenuit de stoom komt. Wanneer de bouillon kookt kun je er allerlei dingen in doen. Het lijkt in feite op fondue bij ons. Toen we het restaurantje binnen kwamen gaven we aan dat we dus graag dat wilde eten wat die mensen die al aan tafel zaten ook hadden. We werden naar een tafel gebracht en vervolgens kwam de zeer vriendelijke eigenaar die ons uitlegde wat de bedoeling was en heeft hij voor ons dingen uitgezocht want de prijs van de hotpot wordt bepaald na hetgeen je erin wilt stoppen. We heben echt heerlijk gegeten en het was erg leuk om te doen en mee te maken.

Vandaag startte de dag al erg vroeg want we werden om 07: 30 uur opgehaald en dat we zo vroeg waren was het meer dan waard. Als eerste reden we naar de Praalweg. Dit is uit de Ming dynastie. Het start met een soort van park met een laan met aan weerskanten beelden van generalen en heiligen en van beesten die beschermers zouden zijn geweest. Net zoals men nu nog steeds elk jaar een ander dier heeft die dan iets zou betekenen. Het blijkt dat Michel in het jaar van de hond is geboren, dus dat "probleem" is ook opgelost want nu blijken we al gewoon een hond in huis te hebben haha. Mensen uit het jaar van de hond zijn trouw en loyaal aan vrienden. Ik ben in het jaar van de draak geboren dus ben ik een dragon lady, zij is sterk en ambitieus. Toen we daar liepen waren wij op een 3 tal andere mensen na de enige die er liepen, wat een verschil met gisteren en wat is het dan genieten van de exclusiviteit van een privé gids, als je dan daar zou moeten lopen met een bus vol mede reizigers is de sereenheid van het alles direct weg wat dat maakte mede dit nou zo ongelooflijk geweldig. Vervolgens was er een prachtig paleis waar de graftombes van de  Ming keizers zijn. Deze zijn niet opengesteld voor publiek. Wel waren er vele mooie spullen die tentoongesteld werden uit die tijd, zoals kronen, kleding, sieraden ed. En opeens werd ik aangesproken door een meisje of zij met mij op de foto mocht, ach ja waarom niet, na het maken van de foto wilde haar vriend daarna ook nog wel, oké ook goed! LiNa (we weten sinds vandaag dat je haar naam zo schrijft ipv van Elina zoals, ik eerder schreef) aanschouwde het en zei later lachend tegen mij: de volgende keer moet je geld vragen want dat doen zij vaak ook als je als toerist ergens een foto van wilt maken. Nou aparte ervaring hoor, mensen die met je op de foto willen, blijk ik hier dan toch ook een beetje datgene te hebben wat Dragonlady hier zo bekend heeft gemaakt, ben tenslotte ook een draak he zijn we vandaag te weten gekomen haha. We werden hierna via een schitterende tocht door de bergen en waar we nu ook een heel ander beeld van China kregen als in zo'n grote stad als Beijing, waar in feite ook al het nodige te zien is, eerst naar een restaurantje gebracht aan de voet van de chinese muur waar we weer een zeer uitgebreide lunch kregen. Er zat 1 drankje bij het arragement en toen Mies nog een cola wilde maakte de serveester heel beschamend duidelijk dat we dan wel 5 Yuan moesten bijbetalen, oftewel nog net geen €0,70. Nou geen probleem toch! Ja wat we onderweg gezien hebben komt toch zeker tegen armoede aan hoor en de woningen zijn toch echt wel vergelijkbaar met krottenwoningen. En ja dan is wellicht 5 Yuan voor hun best wel veel geld voor een drankje! Na de lunch even na het toilet en ook hier geen toiletpot maar een gat in de grond. Na mijn les van de vorige keer zorgen dat ik nu wel wat wc papier mee nam die vaak daar dan gewoon op een rol hangt in de ruimte waar de wc's en wastafels zijn maar dievik toen niet gezien had, maar gelukkig had ik toen een papieren zakdoekje bij, dus geen problem en zeker niet omdat voor hetgeen waar ik het voor wilde gebruiken niet meer papier nodig was. Na aangekomen te zijn bij de ingang van de Chinese Muur moesten we eerst een flinke klim maken naar boven waar de kabelbaan was, want tja we zijn wel met deze naar boven en later ook weer naar beneden gegaan. De kabelbaan bracht ons naar wachttoren 14, dit blijkt op een hoogte van 110 km te zijn. We hebben daar toen nog flink geklimd en daarbij behorend gezweet, en zijn gekomen tot bijna toren 17. Wat een belevenins, sta je gewoon op de Chinese Muur, niet te geloven. Wat prachtig mooi en bijzonder was het daar. Ook hier was het gelukkig niet erg druk want wij waren naar het rustigere deel van de muur gebracht, Muttianyu gedeelte, dus ook dan wederom maakt het alles dan extra speciaal. LiNa liet ons een foto zien hoe het op de andere delen soms kan zijn, nou echt niet normaal, dan loop je bijna voetje voor voetje over de muur heen, nee wij zijn zeer blij met de keuze van dit gedeelte van de muur. Op een gegeven moment omgekeerd en hebben we nog een stukje de andere kant opgelopen en toen werd ik opnieuw aangesproken om een foto van mij te mogen maken, eerst met een vrouw, later nog een vrouw erbij en toen ook nog een man, moet niet gekker worden want ben ik nu dan toch een beetje beroemd aan het worden hier zo in China.....                                                                                                   Vanavond onze laatste avond in Beijing, dus gaan zo weer op zoek naar hopelijk weer een leuk restaurantje. Langs de weg staan echt leuke kraampjes waar eten bereid word, en op diverse punten staan ze in de gevel van huizen te bbq (heel apart maar we mogen het niet fotograferen dus dat respecteren we dan hoewel het wel een leuke en grappige foto had kunnen zijn) maar dat durven we toch niet aan want we hebben nog een hele trip te gaan en proberen alles te vermijden om wat dan ook op te lopen, hoewel het er vers uit ziet maar ja je weet maar nooit. Morgen worden we weer om 07:30 uur opgehaald want dan gaan we met de trein naar Zhengzhou waar een nieuwe gids en chauffeur ons op staan te wachten voor het vervolg van onze avontuur.

Super degene die gereageerd hebben op onze blogs, helaas kunnen wij op die berichtjes niet reageren dus vandaar dat we het via deze weg doen, maar echt erg leuk dat jullie onze belevenissen lezen en volgen, xx M&M

1. Anne-Marie en Piet:
    4 september 2016
    Wat 'n ervaringen! Geweldig...en jullie zijn nog maar aan het begin! Geniet ze morgen weer...we zien uit naar het volgende verhaal!
  2. Dennis van halen:
    5 september 2016
    Echt super vet joh! Wel echt een hele belevenis hoor daar als klein mens in zo'n super groot land, want volgens mij voel jeje daar echt klein duimpje haha!