Home sweet home

20 september 2016 - Nijmegen, Nederland

Gistermorgen hebben we het heerlijk rustig aan kunnen doen want de avond ervoor hadden we gevraagd of dat we wat langer op "onze" kamer mochten blijven omdat we pas om 15 uur opgehaald zouden worden en dat kon dus dat was erg fijn. Dus nog even lekker gedoucht voordat we rond 14:15 uur naar beneden gingen want we schatte wel in dat de gids er iets eerder zou zijn. Toen we zaten te wachten kwamen ze van de receptie waarom we de rode wijn die op onze kamer stond niet hadden opgedronken want dat was een kadootje ter gelegenheid van onze honeymoon. Gezegd dat ik geen rode wijn lust en toen kwam ze met een schattig klein chinees potje met thee erin, dus dat was wel erg lief. En toen was het wachten, en wachten, en wachten en al een paar keer tegen Mies gezegd volgens mij klopt het niet. Maar hij zei dat ik me niet druk moest maken en niet altijd negatief moest denken maar toen het inmiddels 14:55 uur werd had hij toch ook wel zoiets van: oh oh want als we deze vlucht zouden missen hoe zouden we dan in Beijing komen voor de vlucht naar Nederland? Dus toch maar even met het telefoonnummer van Lawi, want die had deze gids en vervoer geregeld, naar de receptie en gevraagd of dat zij even Lawi wilde bellen en vragen hoe het zat. Dat deden ze en Lawi zou het gaan regelen, even later belde Lawi terug om te zeggen dat de chauffeur binnnen 10 minuten er zou zijn. In plaats van 15 uur kwam de chauffeur om 15:20 uur. Allang blij dat hij er was en nu maar hopen dat er niet teveel verkeer zou zijn. Er was geen gids bij zoals we dachten maar alleen een chauffeur en die had er flink de vaart in, waarschijnlijk nu ook wetende dat de tijd die er was wel wat krap was. Het was toch best nog wel een eind rijden maar gelukkig kon hij lekker doorrjden en waren we uiteindelijk nog op tijd op de luchthaven van Guillin. Ook de paspoortcontrole liep aardig door ondanks dat je vaak heel de tas leeg moet ruimen want ze willen alles wat maar een batterij of accu heeft dat dat er sowieso al uit gaat. Soms moeten ook de schoenen uit en je wordt grondig gefouilleerd. Betreffende de controle van dingen is er geen echte regel want de ene keer moet mijn tas weer opnieuw door de scanner omdat ze dan iets "verdachts" gezien heben wat dan een pen bleek te zijn, die pen zat er nu weer in maar was nu dan geen probleem en zo al meer. We hebben ook 2 ronde powerbanks in de vorm van een staafje maar dat vinden ze toch wel vreemd want die worden elke keer grondig nagekeken maar goed dat er op de onderkant op vermeld staat dat het powerbanks zijn in plaats van dynamietstaafjes haha. Toen we bij de gate aankwamen bleek de gate waar wij moesten zijn, namelijk nr 17, samengevoegd te zijn met die van gate 15, dus de wachtruimte was nu voor 2 toestellen. Gate 15 had de vlucht voor ons. Aangezien er dus voor 2 toestellen passagiers zaten was het er erg druk en ook continue en dan ook echt continue dingen die om geroepen werden maakte dat het er erg rumoerig was naast het geluid wat de mensen zelf al veroorzaken. Het was tijd voor het toestel van gate 15, de mensen stonden op en vormde weer een rij zoals ze dat steeds doen. De boarding voor die vlucht was al bijna gesloten toen ineens de mensen die in onze rij zaten te wachten bedachten dat ze die vlucht toch ook moesten hebben dus was er flinke paniek. Niet te geloven, de hele tijd wordt er omgeroepen en ook deze dingen want de plaatsnaam die verstaan we dan wel, en niemand die dan oplet en het waren er een heel aantal, maar goed ze zijn uiteindelijk vertrokken. Onze vlucht naar Beijing zou om 18 uur vetrekken en boearding time was 17:30 uur. Er stond van alles op het bord waar ook ons vluchtnummer op, stond maar dat was in het chinees dus tja... wat staat er dan want de tijd verstreek zonder dat er wat gebeurde, maar iedereen stond al wel in de rij. Heel apart want je hebt toch je stoel al toegewezen gekregen waarom dan zo'n haast om als eerste in het vliegtuig te willen zitten, die gedachtegang begrijpen we niet helemaal. Net zoals als eerste het vliegtuig weer uit willen zijn en dan wordt er echt gedrongen om maar voorbij iedereen te komen. De koffers bij de kofferband duren vaak toch nog een hele tijd dus wacht toch gewoon geduldig je beurt af maar dat is toch een moeilijk iets voor de chinese medemens. Iets voor zessen begon de stoet te lopen dus sloten wij ook aan en al met al vertrokken we toch maar een kwartiertje later. Het was een mooie vlucht, ik zat bij het raam en het was bewolkt dus lijkt het net zo'n wattendeken wat je dan ziet als je uit het raampje kijkt. De zon ging onder en dat was net boven het wolkendek dus er was een schitterende zonsondergang, heel mooi en bijzonder om te zien. Toen we aankwamen op Beijing moesten we naar de Customers hadden ze op de luchthaven van Guillin gezegd want onze tassen zouden niet automatisch doorgelabeld worden voor de vlucht naar Amsterdam. Toen we de sleurf die verbonden zit aan het vliegtuig met de luchthaven door liepen stond daar een dame met een bordje met onze namen erop ons op te wachten. Zij bracht ons naar de Customers dus dat was een super service want op vreemde luchthavens is het vaak toch wel even puzzelen hoe het daar dan precies in zijn werk gaat. Daar aangekomen vertrok deze dame weer en zei de man achter de balie bij welke band onze tassen zouden aankomen. Daar vervolgens onze tassen opgepikt en weer terug naar dit punt want dat had hij ons in zoverre dat ging duidelijk gemaakt. Er werd met handen en voeten uitgelegd welke route we nu moesten volgen om bij de paspoortcontrole te komen. Kan niet anders zeggen dat men zeer behulpzaam was. Bij de paspoortcontrole viel het ook mee dus waren we snel door alle officiële onderdelen heen. We hadden gehoopt dat we nadat we door de controle waren nog wat konden eten omdat ik het vliegtuigeten echt niet lust. Het is de geur die me echt beroerd maakt. Zodra ze er al mee gaan beginnen in het vliegtuig ruik ik het al en begint mijn maag al te draaien laat staan als ze er mee voorbij komen. Maar alles wat er zat was geen restaurantje dus dat was wel even een tegenvaller want moest toch wel wat eten want we zouden pas om 00:30 uur vertrekken en vanaf s' middags had ik al niets meer op. Nou dan maar een soort van appelflap en een bus Pringless gekocht en ondanks dat ik chips heerlijk vindt had ik eigenlijk liever iets anders gehad dat meer voedzaam was maar dat was er niet dus dan maar daarmee mijn buik vullen. De vlucht vertrok gewoon op tijd. We hebben allebei geslapen, zoverre dat ging want het blijven dan toch vliegtuigstoelen en werd regelmatig wakker van de pijn van mijn heupen dus hup maar weer even 2 parecetamolletjes erin en hopen dat ik het zou redden tot de landing en dat lukte. We waren zelfs als bijna 20 minuten eerder in Amsterdam als wat men berekend had. Ook de tassen op de band ging erg snel want de meeste mensen uit ons vliegtuig hadden een tussenstop in Amsterdam en vlogen daarna door zagen we. Door deze meevaller waren we vanmorgen al voor de spits thuis en zaten we net over zevenen al aan een heerlijk wit bolletje met filet american en een lekkere kop Nederlandse koffie. Hmmm en dat was absoluut lekker. We hebben het vandaag rustig aangedaan maar zijn wel wakker gebleven want we willen zo snel mogelijk weer in het ritme van hier komen en daardoor des te minder last hebben van de jetlag. We hebben al de helft van de foto's gekeken, we hebben namelijk met 2 fototoestellen foto's gemaakt dus er zijn nu ruim 3000 foto's! Leuk om al wat beelden terug te zien, morgen kijken we de rest en dan moeten ze uitgezocht worden en dan ga ik er nog een mooi fotoboek van maken, van al deze bijzondere momenten die we meegemaakt hebben en mede daardoor dat het  een geweldige huwelijksreis is geworden. Dit zal dan naast een onuitwisbare herinnering een mooi tastbaar naslagwerk gaan worden wat we vast en zeker vaak zullen gaan bekijken en daardoor "alles" op die manier weer een beetje opnieuw zullen beleven!!!

We willen iedereen bedanken die met ons "mee gereist" zijn via ons blog en nogmaals we vonden het zeer leuk dat er regelmatig reacties geplaatst zijn!! Zal me ook nog even gaan verdiepen in hoe op het blog foto's geplaatst kunnen worden zodat jullie naast tekst ook beeld van onze reis gaan krijgen. Nogmaals leuk dat jullie erbij waren. Veel liefs van Michel en Marjo xx

1. Thea van Oijen:
    20 september 2016
    Het was een mooi geschreven avontuur bedankt dat wij het op afstand mochten mee beleven nu voor jullie nagenieten met de foto's uitzoeken maar dat komt wel goed , tot ziens
  2. John:
    20 september 2016
    Welkom thuis lieve schatten en bedankt dag we mee mochten lezen met jullie prachtige reis tot snel
  3. Jenny Ong:
    20 september 2016
    Ni Hao!! Super leuk om al jullie verhalen te lezen! Ik hoop dat je al die chinezen nog niet beu bent... Zie je namelijk snel weer in het Stadion! Met een oosters buffet!
  4. Els van oijen:
    20 september 2016
    Welkom thuis en veel plezier met het uitzoeken van de foto's! Super leuk dat we zo met jullie mee konden meereizen. Tot gauw. Kus van ons
  5. Anne-Marie en Piet:
    20 september 2016
    En wij maar wachten op deze mooie afsluiter! Internet is hier vandaag uitgevallen of werkte heel slecht, maar gelukkig heeb we de afsluiter toch kunnen lezen nu! Wat is een nederlands broodje met filet dan toch lekker hè! Dank jullie wel dat wij mochten meegenieten van jullie huwelijksreis, een geweldig verhaal en een hele belevenis, een reis om nooit meer te vergeten!