Moon festival

15 september 2016 - Yangshuo, China

Vandaag is het moon festival. Dat houd in dat op deze dag  je met familie samenkomt en er is dan ook een speciale mooncake, die je dan met zijn allen deelt. Verder eet men samen en wordt er soms ook een soort van vuurwerk afgestoken. De mooncake heb je in verschillende smaken. We hebben vanmiddag ergens een stukje op en die was heerlijk, van iemand anders kregen we ook een stukje en die was erg droog, en net bij terugkomst ook van het hotel. Deze vond ik niet lekker maar dat kwam omdat er gember in zat en ik daar niet van houd maar Mies vond het best aardig. Vanmorgen waren we weer vroeg op pad (08:00 uur) want we moesten om 09:00 uur op de boot ziten naar Yangshou. De chauffeur ging met de auto er naartoe en hij nam ook onze reistassen mee en zou ons bij de aanlegsteiger daar in het dorpje ons oppikken.  De tocht was ongelooflijk mooi, ondanks dat het een soort van optocht was van passagiersboten, had je dat gevoel absoluut niet toen we over de Li rivier voeren tussen de mega hoge bergwanden door met onderweg dorpjes aan de waterkant, de buffels die verkoeling zochten in het water, want het was weer een zonnige dag van 29 graden dus snap ze wel want zo op het bovendek moest er tussentijds flink met zonnebrandcrème gesmeerd worden want het zonnetje brandde er lekker op los. De tocht duurde 4 uur en was meer dan de moeite waard. Wat een omgeving, zeer indrukwekkend. Wat ook op viel was waren de vele vlinders die rond vlogen, en zo groot (leken net op kleine vleermuisjes) en ze hadden prachtige kleuren. Jammer dat we ze niet hebben kunnen fotograferen want ze waren alleen maar aan het vliegen dus dan wordt het moeilijk. Verder zagen we ook diverse vissersbootjes en mensen die op het land naast de rivier aan het werk waren. Tijdens de vaartocht hadden we het er met Lawie over dingen die in Yangshou te doen waren. We hadden besloten vandaag nog wat dingen in te plannen, morgen hebben we nog een kookworkshop staan en dan zijn de dagen daarna van ons. Want hoe goed onze gids het misschien ook bedoelt ze is zeer dwingend in haar manier van doen en dat is waar wij absoluut niet van houden. We bepalen zelf wel waar we een foto van maken (no no not there, here is better view) ze nam zelfs een keer het fototoestel over om even een foto te maken want waar Mies stond was niet goed, uiteindelijk haar foto schuin, bewogen en er stonden dingen bij die wij dus juist niet wilde, maar goed hetwas een stuk beter,(volgens haar) of waar we lopen (no no walk here is better) of als we even moesten wachten (no no come here, there is to hot) , of Stand there i make a picture from you (ze wil dat we overal voor gaan staan om te poseren en tja dat is ook iets wat we juist niet willen en hebben dat ook al regelmatig gezegd, en nogmaals ze bedoelt het goed maar haar drukke manier van praten en doen maakt natuurlijk ook dat we wat afstand scheppen en waarschijnlijk daardoor ook wat geprikkeld worden als ze weer met haar adviezen komt. Morgen gaat ze nog met ons mee naar de markt om mee inkopen te doen voor de  kookworkshop en ook wanneer wij dan gaan koken en dan zien we haar pas weer als we opgehaald worden om naar het vliegveld gebracht te worden. Nadat we van boord gegaan waren zijn we gaan bamboe raften. Dit hebben we vandaag als extra optie gedaan en nee het is niet het raften wat wij voor ogen hebben maar was wel leuk. Toen we de straat inreden waar we moesten zijn zagen we allemaal mannen in gele polo's. Zij blijken degene te zijn die het bamboevlot voortduwen met een bamboestok. Toen we bij de waterkant aankwamen wisten we niet wat we zagen, jee wat een vlotten lagen er en hoeveel waren er wel niet op het water? Op het vlot waren 2 stoeltjes waar we plaats opnamen. Je moet je voeten op een verhoogd balkje onder je stoel zetten maar aangezien ons vlot best wel wat water continue op het bamboe had liggen heb ik mijn stoffen gympen uit gedaan, want als die nat worden zijn ze natuurlijk nog niet 1-2-3 droog en heb door de beperking aan gewicht wat we mee mochten nemen in het vliegtuig natuurlijk niet een diversiteit aan schoenen bij me. En we hadden geluk want onze bamboelier of hoe zo iemand dan ook heet was net zo'n typetje als onze Lawie. Alle bamboeliers voeren rustig zodat de mensen ophet vlot heerlijk konden genieten,  nee die van ons vond het erg leuk om met iedereen die hij tegen kwam een praatje te maken. En dat waren heel veel collega's, en zo'n praatje gebeurt dan natuurlijk ook op de sterkte zoals men hier allemaal met elkaar praat. Vindt het zeer moeilijk in te schatten of dat men nou gewoon met elkaar praat of dat er toch wat ergenis is. Om bij het watervalletje te komen waar we naar beneden moesten was eerst een lopende band aangelegd, want we moesten vanuit de rivier eerst wat omhoog om vervolgens de afdaling te kunnen maken.Toen we bij het watervalletje lagen moesten we eerst poseren, en dat is dus net waar we zo'n hekel aan hebben haha, want aan de oever zitten ze dan foto's te maken die je dan later kan kopen. En ja onze Lawie had al gezegd dat dit toch wel erg leuk en fijn zou zijn want dat maakte de bamboelier dan erg blij als we dat deden! Na diverse houdingen aangenomen te hebben (zaten ze voor te doen aan de oever) maakte we de afdaling, dat was wel erg grappig want het heeft eigenlijk nogmaals dus niets met het raften te maken zoals wij dat kennen haha. Je maakt gewoon een duik(je) van een kleine 30 cm. Aan de ander kant gekomen nam onze bamboelier de geheugenkaart aan van de fotograaf die daar zat, we voeren een stukje verder en moesten toen aan wal waar een tent stond waar diverse computers stonden met daarachter printers en mama die de betaling deed (want hoorde een medewerkster mama-zeggen dat is hetzelfde als bij ons en die beheerde de portemonnee). De stick werd in de pc gestopt en kon je kiezen uit de foto's die gemaakt waren, we hebben er 2 uitgezocht dus iedereen blij gemaakt, Lawie, de bamboelier maar ook onszelf want die waren best leuk en ach voor die 40 Yuan (zo'n €5,00). Toen we de foto's uitgezocht hadden weer het vlot op om afgezet te worden op het punt waar we gestart waren. Van hieruit zijn we naar de volgende extra excursie het Banyan Tree parkje gereden. Hier staat een mege grote boom, en eerlijk is eerlijk hij was inderdaad prachtig en met een gigantische stam en uitlopers. Op de weg naar de Dragon Cave diverse malen gestopt om mooie foto's te kunnen maken voornamelijk van de Moon Hill. Dit is een berg met de vorm van een maan. Deze leek inderdaad maar bij heel, veel dingen moet je toch over een flinke fantasie beschikken want Lawie laat ons vaak dingen zien in de vormen van de bergen maar wij zien toch vaak echt niet wat zij dan ziet hoor. Bijv:Dat is een moeder met een kind op haar rug, of dat is een vrouw met lang haar en wacht op haar man die dan verderop in een berg qua vorm zou moeten zijn, uhhh tja misschien zijn we dan toch weer te nuchter en is het voor ons gewoon een berg. De Dragon cave viel een beetje tegen want deze leek wel erg veel op de rieten fluit grot. Wederom druipsteen grotten die zeker mooi uitgelicht waren. Ook daar stonden 2 dames in klederdracht van hier die in de grot met de bezoekers op de foto gaan en die hebben we ook gekocht ook al had Mies zoiets van uhm.. maar ik vond dat toch wel erg leuk, kunnen we thuis mooi inscannen en gebruiken bij alle foto's waar straks nog een mooi fotoboek van gemaakt moet gaan worden, dat wordt een hele klus want we hebben inmiddels al enorm veel foto's gemaakt. Bij het invullen van dit middagprogramma hadden we wel aangegeven aan Lawie dat we wel wat tijd wilde hebben om ons op te frissen en rustig aan te doen voordat we naar de buitenvoordstelling gingen die deze maal wel door ging. Toen we aankwamen in het hotel, waar we een super mooie kamer hebben. Het lijkt op een suite, we hebben een kamer aan suite, dan de slaapkamer, dan een ruimte met een wastafel en een douche met regensproeier. Het lijkt een vrij nieuwe kamer en is ook echt mooi gedecoreerd met mooie tegels in de douche en prachtige wastafel. Voor de rest hebben we nog niet veel kunnen zien want we kregen maar liefst 20 minuten de tijd om te douchen en ons om te kleden want dan moesten we alweer gaan want we moesten nog eten en de voorstelling zou dan om 19:00 uur beginnen. Worden we in een megadrukke straat recht tegen over het buitentheater afgezet, rent Lawie zeer gestrest rond druk pratend, een medewerkster van een restaurant aanklampend of dat ze het druk hebben want we hebben haast. Het was toen 17:30 uur. Eerste restaurant was het te druk toen naar die ernaast. En toen werden we aan tafel gezet, zeer bepalend werd de menukaart uitgelegd, althans alleen de dingen die ze denk ik zelf lekker vond want tja we konden zelf dus niets lezen want dit was volledig in het chinees. De manier van doen vond ik zeer irritant en was not amused hoe het allemaal verliep. Er is toen een zeer goed en lekker gerecht volgens Lawie besteld. Kip in een bamboestok  bereid op een vuur. Rijst en boontjes hebben we los besteld. Toen kwam de bamboestok. Er zit dan een luikje in wat dan opengaat, het was een bouillon wat erin zat met wat groenten en dus kip. Alles van de kip, dus de poten, zijn hoofd, strot en alle ander botten die er in een  kip zitten, maar de filets waar tenminste dan nog wat vlees aan zou zitten was er niet bij. Ik was met dit gerecht al snel klaar, zeker nadat ik zag dat er ook de poten en de kop inzaten. Vervolgens dus maar rijst en de bonen gegeten,  die trouwens wel erg lekker waren. Op een bepaald moment kwam Lawie even checken ofdat we al zover waren om te gaan. Ze kwam aan tafel zitten en schepte door de bamboestok waar ze toen zag dat er nog heel veel kip in zat. Ze zag het strotje voorbij komen en schepte die eruit en zei dat dit juist delicious was, waarop ik zei, Mies was even naar het toilet, dat wij van deze delen van de kip zeker niet houden!  Betaald en waren voor ditmaal meer kwijt als gisteren. Was toen trouwens ook wel weer een leuke ervaring. Want we gingen op pad naar een restaurantje die een menukaart moet hebben met plaatjes en door de les van de keer ervoor ook met de engelse benaming eronder. Nou gevonden, wij het restaurant binnen. Was het weer een concept dat je zelf op een kaart moet aankruizen welk gerecht je wilt. Jahhh en toen was dat dus in het chinees, uhh en toen! Want een menukaart met foto's is vervolgens een heel, boekwerk dus hetgeen wat ons lekker leek daar dan maar een vinger tussen houdend en aan de serveerster laten zien wat we wilden en zij heeft het toen voor ons aan gekruist. Het zag er allemaal zeer smakelijk uit wat we besteld hadden maar lieve hemel alles was met zoveel pepers bereid dat ik het echt niet weg kreeg. En ik houd best van pittig maar dit! Gelukkig zaten er ook 4 kippenvleugeltjes bij, sojaboontjes en zeewier dus was dat mijn maaltijd. Mies heeft het wel gegeten, nou uit alle porien die hij heeft kwam er zweet. Maar goed terug naar vanavond, klaar met eten dus snel naar de overkant want de voorstelling zou zo beginnen zei Lawie. Moest ze de kaartjes nog ophalen, terwijl, daar genoeg tijd voor was geweest toen we aan het eten waren maar goed, nee we moesten daar wachten op haar dan ging zij de kaartjes halen, het was toen 18:45 uur. Komt ze terug met de mededeling dat de voorstelling pas om 19:45 uur begon, nou toen was ik echt geïrriteerd.  We hebben ons kapot gehaast en vervolgens hebben we nog gewoon een uur die we nu moesten opvullen. Grrr... We namen plaats op de tribune die in een halve cirkel opgesteld staat voor de rivier. Aan de voor en zijkanten zijn vele rotsen dat was zeer mooi. Toen begon de voorstelling 'Impressions of Liu Sanjie'. Deze is geregisseerd door Zhang Yimou, deze heeft ook de openingsceremonie van de Olympische spelen destijds hier verzorgt. Er doen ruim 600 mensen mee aan deze voorsteling en waarschijnlijk als je meer van de cultuur kent en de taal spreekt zal het misschien best mooi zijn maar wij snapte er niet veel van en zeker waren er soms best mooie dingen bij maar had er toch een andere invulling van verwacht. Het duurde een klein uurtje. Nu al even heelijk terug in ons hotel waar we morgen dan nog een keer vroeg op moeten want om 9:00 uur worden we opgehaald om naar de markt te gaan maar de dagen erna kunnen we lekker rustig aan doen, fijn vooruitzicht!

1. Anne-Marie en Piet:
    15 september 2016
    Wat een verhaal weer...en dan dat eten iedere keer...blijft een hele onderneming en steeds verrassend
  2. Thea van Oijen:
    15 september 2016
    Smakelijk eten is erg ingewikkeld als ik het zo lees ,straks weer gekookte aardappels rode kool balletje gehakt net zo pittig als je zelf wil.geniet nog van de laatste dagen.