Hoe vers kan het zijn

18 september 2016 - Yangshuo, China

Vannacht heb ik zeer slecht geslapen. Het was enorm benauwd, het leek wel ofdat de airco het niet goed deed maar dat is vreemd want als je elke keer weer op de kamer komt voel je hoe lekker koel het is. Het slechte slapen zal misschien er ook mee te maken hebben dat ik vannacht op mijn telefoon keek om te zien hoe laat het was en ik op de app las dat er iemand is overleden die we kennen. En ook al was deze dame op leeftijd en was het beter voor haar grijpt het je toch best aan, ook al staat ze wat verder af van ons maar toch! Vanmorgen bedacht wat we vandaag wilde gaan doen want ook al hadden we gisteren een totale rustdag is dat toch niets voor ons om dat dagen achter een te gaan doen. Wij zijn graag bezig!  Hier in het hotel ligt ook een boek met tips voor dagtrips maar vele van hier in de omgeving hadden we al gezien. De eigenaresse die goed Engels spreekt heeft ons daarom andere suggesties gegeven. Ze heeft toen een taxi geregeld en die heeft ons vervolgens ruim 4 uur door de omgeving gereden. Woh wat een prachtige omgeving hebben we gezien. We reden soms op weggetjes waar maar 1 auto kon rijden en die niet eens geasfalteerd waren. We zijn eerst naar Liugong gereden. Dat is een zeer oud dorpje en  toen we er waren waren er geen toeristen te zien maar wel in elk steegje zaten leerlingen van een school te schilderen dus wellicht een zeer mooi studieobject voor ze. In dit dorpje zou ook de Three color Pond moeten zijn, de chauffeur van onze taxi, die geen Engels sprak, liep met ons mee om op zoek te gaan naar deze plek. We konden daar niet met de auto komen dus het was fijn dat hij mee ging en zeker omdat we midden in de velden en bossen liepen en naar herhaaldelijk door hem gevraagd te hebben aan arbeiders die er aan het werk waren waar het zou moeten zijn en ze hem uitleg gaven, hebben we het niet kunnen vinden, maar de wandeling was ook zeker de moeite waard dus was het zeker niet verkeerd ondanks dat we na deze wandeling alweer erg warm en bezweet waren, want ondanks dat het regelmatig bewolkt is is de temperatuur en de luchtvochtigheid weer erg hoog.  Na deze wandeling heerlijk weer in de auto waar zalig de airco aanstond dus konden we lekker weer afkoelen. In het beetje Engels wat de chauffeur kende maakte hij duidelijk als we wilde dat hij stopte voor een foto te maken we dat moesten aangeven en dat hebben we inderdaad ook een paar keer gedaan om te proberen de prachtige omgeving waar we door reden vast te leggen. We hebben ook gezien dat men de was in een riviertje doet en dat de was dan op de struiken ter drogen gelegd werd. Van hieruit zijn we gereden naar Fulli town waar vandaag de weekmarkt is. Geweldig om te zien, wederom een mengelmoes van spullen die er allemaal te verkrijgen waren. Er waren ook diverse kramen met kippen. Dat was zeer interessant om te zien hoe dit in zijn werk ging. Men koopt een kip, die wordt gewogen met een weegschaal met gewichtjes. Als de kip zwaar genoeg is bevonden door de klant wordt de keel van de kip door gesneden. Vervolgens ging deze in een soort van open centrifuge waar hij door het draaien verder leeg bloedde. Van daaruit werd hij in kokend water gegooid om er vrij snel weer uit gehaald te worden om dan weer in een andere soort open  centrifuge gestopt te worden.Tijdens het draaien werden er 2 kopjes water (althans we denken dat dit het was omdat het er zo uitzag) bij gedaan, aan de onderkant van dit apparaat kwamen de veren eruit en vervolgens werd de centrifuge gestopt en werd er een schone kip uitgetild. Ja dan heb je dus wel een echte verse kip maar uhmmm....!! Op weg naar de markt kwamen we langs de weg ook een kraampje tegen waar in de zon gewoon het vlees op een tafeltje uitgestald lag en ook dat was zo op de markt. Al het vlees en gevilde eenden en ganzen liggen gewoon open en bloot. Werderom onze trouwe makkers gezien die bij ons als onderdeel van het gezin leven die hier weer gevild lagen. Het vreemde is dat we geen enkele poes hebben gezien dus hetgeen wat er altijd verteld werd dat er hier zoveel kat gegeten zou worden dat vragen we ons inmiddels echt af maar wel dus het andere wat niemand hier dan geproeft zou hebben, jaja!!! We zagen ook kraampjes met gesneden tabak, want alle mannen die roken hier, en wat ze ook doen of waar ze ook mee bezig zijn, er ligt dan vaak een sigaret op de lippen tussen vaak zo goed als tandenloze bekkies. We hebben tijdens deze weken ook enkele tandartsen gezien, die zitten hier gewoon in een winkelstraat met in de etalage dan de behandelstoel dus zoals je normaal naar de paspoppen kijkt met nieuwe kleding kijk je dan naar degene die behandeld wordt door de tandarts. De andere patiënten zitten in dezelfde ruimte en kijken dus toe hoe alles in zijn werk gaat! Deze keer ook een kapper gezien, die had wat stoeltjes op de stoep staan waar de mannen dan in plaats namen en vervolgens allemaal kaal geschoren werden met een groot scheermes. Onze taxi wachtte enkele straten verder dan de markt was en in dat straatje waren de "fabriekjes" waar je gewoon naar binnen kunt lopen want de deuren staan hier allemaal open, althans dat hebben wij gedaan, waar we dan zeer vriendelijk toe gelacht werden. Als je dat dan ziet lijkt het wel of dat de tijd stil heeft gestaan, apparatuur die wij kennen vanuit de geschiedenisles waar ze hier mee aan het werk zijn. Dat zal vast wel anders zijn in al die textielfabrieken die we tijdens onze reis diverse maken gepasseerd zijn. Bij de taxi aangekomen stapte we in en reden we iets verder het stadje door om even verderop te stoppen want daar was de old town. Dit is bekend om de waaiers die ze maken en die met de hand beschilderd worden, er zaten echt hele mooie tussen. We liepen verder door en kwamen weer uit bij de Li rivier. Daar zat een groepje mannen die zoals wij het zagen een soort domino aan het spelen waren aan een tafeltje aan de kade van de rivier. En dit ging om best veel geld, als we snel telde wat er per ronde aan geld op tafel lag was dat omgerekend meer dan €100,00. En niet alleen de mannen spelen/gokken veel ook de dames zie je in diverse groepjes spelen. Zij spelen veel kaart, wat hele aparte kaarten zijn of ook een spel met blokjes, en deze dames spelen ook om geld. Nadat we de old town doorgeslenterd waren, want dat is toch wel echt heel fijn, wel een soort van excursie maar dan zonder gids die continue toch enigszins het tempo bepaalt, naar de taxi gelopen en die heeft ons toen weer naar het hotel gebracht. We liggen nu weer heerlijk aan het zwembad. Nog lekker genieten van onze laatste uren want morgen worden we om 15:00 uur opgehaald om naar de luchthaven gebracht te worden. Vanavond eten we wederom in het hotel net zoals we gisteren hebben gedaan want het eten is zeker goed hier. Ik had gisteravond de hot stone beef besteld en ze zei dat het wel een heel klein beetje pittig was, nou een heel klein beetje is geen probleem! Bijzonder is ook hoe hier alles opgediend wordt. Alles komt een voor een dus je moet gewoon beginnen want wil je wachten zoals wij gewend zijn op alles wat besteld is dan zijn je eerste gerechten koud. Eergisteren hadden we ook soep, hadden we als eerste op genoemd bij de bestelling maar nee die komt dan gewoon halverwege terwijl je dan al bezig bent met je rijst en vlees. Erg komisch. We hadden al een keer eerder ergens een vleesgerecht gehad dat geserveerd werd op een sissend heet leistenen plaatje waar zalig geurend vlees op lag dus dacht dat dit zoiets ook misschien zou kunnen zijn. Maar nee dit was een zeer grote schaal gevuld met gloeiend hete stenen met daarin het vlees en uien. Nam een hapje en dat kleine beetje pittig is bij ons toch echt wel vele malen heftiger dan beetje, pfff... dat was weer zweten en heb het na een paar hapjes opgegeven, gelukig had Mies een ander vleesgerechtje wat lekker mals en meer bij de smaakkpapillen van ons past. Ze hadden als extra dessert op het krijtbord bij de receptie staan: appelpie met icecream, nou dat wilde we dan wel als toetje. Woh en dat was echt heerlijk. Het was een soort van grove appelmoes, je kon proeven dat dit echt zelf gemaakt was, met daarover wat koekkruim, dus niet te vergelijken met onze invulling van Appeltaart maar absoluut voor vanavond voor herhaling vatbaar haha

1. Lot:
    19 september 2016
    Geniet van jullie laatste uurtjes in China en alvast een hele goede terug reis gewenst!
  2. Els van oijen:
    19 september 2016
    Geniet van de laatste paar uurtjes en een goede vlucht naar huis! We zijn benieuwd naar de foto's!!! Tot gauw. Liefs van ons