Er kwamen er steeds meer bij....

3 september 2016 - Beijing, China

Na eerst een ontbijt gehad te hebben wat bijna voor een rijsttafel bij ons door kan gaan met daarbij de keus uit bami en nasi, maar er waren ook wat westerse dingen bij hoor zoals brood wat geroosterd moest worden, jam en yoghurt en muesli begon dag 2 van de uitgestippelde route. Vandaag stond op ons programma een bezoek aan het Plein van de Hemelse vrede, de Oude stad, bezoekje aan een zijdefabriekje (dit hadden wij niet geboekt maar ja wie weet lukt het ze om wat te verkopen, of niet!), en een riksjatour door de hutongs dus wederom veel te doen en te bezichtigingen en dat bij een temperatuur van ruim 31 graden maar dat was nog niet alles want volgens ons had heel Beijing hetzelfde idee!! Mijn hemel wat een mensen op het Plein van de Hemelse Vrede, wat een drukte, wat een herrie, want Chinezen praten luid en schreeuwen nogal maar ondanks dat toch weer een hele leuke dag gehad. Helaas werd ik wel op een gegeven moment dizzy maar na even op mijn hurken gezeten te hebben en een vochtig doekje op mijn polsen en voorhoofd en flink wat drinken ging het weer. Denk dat de menigte in combinatie met de warmte even teveel was. Tuurlijk moet je bij een bezoek aan Beijing naar het Plein van de Hemelse Vrede en het was zeker interessant maar na 2 paleizen gezien te hebben was het eigenlijk voor ons al genoeg ,(er waren er totaal 4) ja ik weet het, we zijn wat dat betreft echte cultuurbarbaren maar goed we hebben ondanks dat zeer geïnteresseerd geluisterd naar de verhalen van Elina en de tour netjes afgemaakt. De tuin die erbij lag was mooi en knus en echt typisch chinees met de planten, bomen en de gebouwen er rondom heen. Van daaruit reden we naar een restaurant voor de lunch. We zijn dus midden in de stad maar desondanks moet je vaak 1 a 1,5 uur in de auto om op een andere locatie te komen. Het verkeer is hier 24/7 meer dan druk. Ze hebben 6 tot 8 rijbanen en er staat overal continue file. Men rijdt links en rechts van je met auto's maar ook met fietsen, scooters, brommers, een soort karretjes met een motor maar ook de voetgangers lopen hier dan nog eens tussendoor. En er wordt overal voor geclaxconeerd. Voor ons westerlingen is hier absoluut niet te rijden, buiten het feit dat je geen enkel bord kunt lezen want alles staat in het chinees vermeld, maar gelukkig hoeven wij ons daar niet druk over te maken en brengt Lee ons elke keer naar de plek waar we zijn moeten. Dus zo ook naar het restaurant. Chinezen houden ook van een ruimte goed te verlichten met heel veel tl-licht dus de typische chinezen versieringen en aankleding komen hierdoor goed tot zijn recht haha. Het was er wederom erg druk maar we hebben heerlijk geluncht alhoewel wat er allemaal op tafel werd gezet het bij ons door kan gaan als een avondmaaltijd maar ondanks dat gaan we dat gaan straks natuurlijk ook weer doen, dan gaan we zelf op zoek naar een resaurantje hier in de buurt. Het hotel zit in een heel smal straatje waar aan 1 kant auto's geparkeerd staan en waar je dan precies met 1 auto nog langs kunt maar je moet enorm goed kunnen rijden want er staan vaak ook nog fietsen of wat voor een fiets door moet gaan, of er lopen mensen en dan maar niet te spreken over als er een auto tegemoet komt want die moet dan in een zijsteegje of je mag in je achteruit dus voordat je het steegje door bent is dat een hele onderneming. Zodra je door de houten deuren bent van het hotel dan waan je je op een andere plek. Heel veel groen, bamboo en bloemen met verschillende gebouwen waar alles in gevestigd is. Van de buitenkant is er niet te zien wat voor een prachtigs er achter die deuren verscholen ligt. Maar goed ben even afgedwaald in mijn verhaal want na de lunch dus na het zijde fabriekje. Tja ook wij kwamen er niet onderuit en werd er dus gestopt bij een "fabriekje" waar we wel echt heel interessante uitleg kregen maar waar ze ons toch echt geen dekbed gevuld met zijde of hoofdkussens konden aanpraten, maar nee dit was absoluut geen probleem voor onze reis hoor want het werd vacuum gezogen dus had je maar een klein pakketje, ondanks die redenatie gingen wij helaas voor hun toch zonder tassen de deur uit. Van daaruit naar de oude stad en de Hutongs. De hutongs zijn gevestigd in de oude stad. We werden naar de riksja gebracht en werden door een soort van fietscoureur rondgeraced met daarnaast nog een soort van gids die op een mountainbike mee fietste en wat onderweg vertelde. Er werd gestopt bij een typische hutong woning. Ook ditmaal is er achter de houten poort een kleine binnenplaats met 4 woningen (deze geven de 4 gewesten aan met -noord, oost, zuid, west, want vroeger woonde iedereen bij elkaar, dus opa en oma, vader en moeder en de zoon (want een dochter ging wonen bij haar man zijn familie) de andere kamer was voor de bediende, die had de kleinste, opa en oma de mooiste en de grootste. Na dit gezien te hebben werden we verder door de Hutongs gefietst, en nu wederom file maar dan van alle riksja's want dit is enigszins vergelijkbaar met de gondels van Venetië,  maar ja het was wel heel erg leuk om gedaan te hebben en dit hoort er toch ook een beetje bij, gewoon even echt toeristje spelen. Zo nu even opfrissen en dan aan de wandel en op zoek naar wie weet wel een knus restaurantje!

Helaas lukt het niet om bij de blogs foto's te plaatsen want dat is geblokkeerd,  net zoals Google, Facebook ed, dus foto's komen als we weer terug zijn in Nederland erbij!

1. Anne-Marie en Piet:
    3 september 2016
    Geweldig verhaal, we komen er helemaal in en verheugen ons nu al op het volgende!
  2. Jenny Ong:
    5 september 2016
    Wauw!! Super leuk om jullie verhalen te lezen! Wat betreft dat chinezen luid praten kan kloppen Michel zegt dat ook wel eens over mij... Hahaha Heel veel plezier nog!!