Zen

6 september 2016 - Luoyang, China

Vanmorgen werden we al vroeg gewekt door luid geroep en stampend geluid, het waren de kinderen van de KungFu school die naast ons hotel gelegen ligt. Toen we even gingen kijken wat het nu precies was zagen we groepen leerlingen hard rennnend en kreten slakend voorbij komen. Onze dag startte daardoor al om 05:50 uur. Het ontbijt was vandaag compleet chinees gericht en het zag er echt uit als een rijsttafel, jee wat een keus. Maar ja wat moeten wij als westerling dan kiezen om je dag mee te beginnen? Heb maar nasi en gebakken ei genomen want tja je moet natuurlijk wel iets in je maag hebben voordat we op pad gaan. Mies had iets minders lekkers bij zijn keus uitgezocht, het smaakte echt smerig zei hij. We hadden een foto gemaakt van het kaartje wat erbij stond wat het was en dit aan Zhue later laten zien. Hij vertelde dat het gekookte eend, gerookt en gepekeld was en dat hij dat ook absoluut niet lekker vond! Nadat we uitgecheckt hadden zijn we naar het Shaolin klooster gereden, deze heeft tevens een van de grootste KungFu school ter wereld. Hier wonen in totaal 5000 leerlingen. Dat hier zoveel kinderen naar een KungFu school gaan komt omdat ouders vaak geen geld hebben voor goed onderwijs en vervolgstudies dus sturen ze de kinderen naar deze scholen omdat ze dan naast het leren van KungFu ook nog wat aan onderwijs krijgen. Er heerst een enorme disipline. Wanneer ze iets fout doen dan krijgen ze straf zoals bijv, 2 uur lang tegen de muur staan of voor hele klas water dragen, indien je weer in de fout gaat wordt je lijfelijk gestraft door je leraar. Bij het apel moet je je luid en duidelijk melden. Het ochtendritueel wat we zagen was zeer indrukwekkend. Binnen werd er ook nog een show opgevoerd, deze was zeker gericht op bezoekers maar hoe dan ook enorm knap hoe ze deze vechtkunst beheersen maar ook de controle hebben over hun lichaam. Vervolgens over het grote terrein gelopen en diverse tempels bekeken. Bij de laatste tempel stonden er monninken buiten en waren ze dakpannen met chinense tekens aan het beschilderen die ze gebruiken om een tempel te restaureren. Monninken onderhouden alles met giften dus kon je een dakpan met een wens en je naam laten maken. Ook wij hebben dat gedaan dus we blijven goedgelovig dat deze dakpan ook daadwerkelijk ooit op het dak van die tempel komt te liggen! Aan het einde van het perceel is het Woud van de Pagodes. Hier liggen de asresren van de in hogere rang zeer toegewijde monninken met hun laatste kleding begraven. Het zijn een soort torens die dan boven op de as gezet werden. Er waren ook verschillende hoogtes, wat de rang dan zou weergeven van de monnink. Er stond ook een aparte steen bij en daaronder lag dan de laatste kleding. Over het hele terrein klonk uit speakers Zen muziek wat het wel heel rustig maakte. Natuurlijk waren we hier ook weer onderdeel van de bezienswaardigheid haha, ook ditmaal werd Mies vaak aangekeken en werd er hallo gezegd. Na dit bezoek volgde er een autorit van ruim 2 uur. Jee wat we onderweg toch allemaal gezien hebben want nu kwamen we door diverse dorpjes waar wel degelijk armoede heerst. En wat een rommel overal zeg, er is totaal geen orde. Het lijkt overal wel een vuilnisbelt of een grofvuil verzamelplaats. Het maakte de autorit zeer interessant. Toen we in Luoyang aankwamen hebben we ingecheckt in ons hotel, hebben we de spullen naar boven gebracht en even opgefrist en zijn we gaan lunchen. Zhue is even met ons mee gegaan want hier hebben ze overal alleen maar chineese menukaarten dus tja wat moet je dan kiezen uit al die tekentjes op zo'n kaart. Hij heeft uiteindelijk voor ons besteld en is nadat hij ons vertelde dat het voor vanavond heel leuk was om naar de oude stad te gaan, want daar is een food markt en daar zien we dan alles en dan kunnen we gewoon aanwijzen wat wei zouden willen eten. We moesten wel met de taxi want lopend was het te ver ondanks dat het maar 1 rechte straat was. Hij had op een kaartje geschreven waar we naartoe moesten en wat we dan aan de taxi chauffeur zouden kunnen laten zien. Hij is toen gegaan en wij hebben toen rustig gegeten en toen terug gelopen naar het hotel waar we de rest van de middag heerlijk gerelaxed hebben. Rond 19:00 naar beneden gegaan en lukte het ons om duidelijk aan de receptie te maken ofdat zij een taxi wilde bellen voor ons om naar de oude stad te kunnen gaan. Ondanks dat ze zei dat het ruim 45 minuten zou duren was hij er vrijwel direct, dus waarschijnlijk hebben wij het verkeerd begrepen wat ze ons probeerde duidelijk te maken. Wij in de taxi en die begon te rijden maar alles behalve 1 rechte weg dus werd ik toch wel enigszins nerveus want tja dat krijg je er dan van wat er allemaal op tv voorbij komt zoals bij bijv. oplichters in het buitenland, dat ze je meenemen en vervolgens ergens droppen of dat je een gigantische prijs mag gaan betalen ondanks dat de prijs al afgesproken was. Dus de citymap erbij en tussendoor even aan de chauffeur laten zien waar we naartoe moesten maar het antwoord was een bevestigende knik dus tja dan toch maar afwachten... Op een gegeven moment zagen we de stadsmuur die verlicht was en die Zhue ons ook had laten zien op zijn telefoon en dat we daar uit moesten en gelukkig werden we daar ook afgezet. Moet zeggen dat ik enorm blij was dat we er waren. Nadat je onder de stadsmuur bent gelopen ben je in het winkelgebied met allemaal kraampjes en verder op heb je dan het gedeelte waar ze alleen maar eten verkopen. Aan weerszijden vindt je eetkarretjes waar ze het eten bereiden en daar achter staan dan lage tafeltjes en stoeltjes (deze kennen wij als opstapje/voetenbankje) waar je het kunt zitten opeten. Dit alles wordt verlicht door oa. enorm veel rode lampionnen wat het zeer chinees maakt. En wat een diversiteit aan gerechten, en ja we konden sprinkhanen, schorpioenen,  krekels, wormen, zeesterren en nog wat vreemde beestjes die we wel eens gezien hebben maar zo de naam niet van weten bestellen, en nee dat hebben we toch maar niet uitgezocht! Ik ben sowieso heel huiverig voor eten op straat bereid in een ander land, er wordt niet voor niks gewaarschuwd voor dit soort dingen en wil door zoiets niet ziek worden. We hebben de markt afgelopen en toen wat verder rondgeslenterd. We hadden al eerder eens op tv gezien dat men hier vaak op pleinen in groepen aan het dansen is en ook dat zagen we. Zo schattig al die kleine meisjes die dan met hun moeder of oma mee staan te "dansen". Apart is dat het over het algemeen een vrouwending is want mannen zie je niet veel mee doen. Maar verder op zagen we de mannen wel bezig, zij waren aan het tollen met enorme zwepen en prachtige tollen die licht gaven. Eigenlijk waren we ook op zoek naar iets van een restaurantje maar die konden we niet vinden dus toen toch maar terug naar de markt want tja we moesten toch wat eten. Mies wilde graag dumpling. Deze zaten ze vers te maken, eerst het deeg uitrollen, dan vullen en in vorm brengen en toen werden ze bereid dus ja verser dan dit kan het bijna niet maar ondanks dat had ik na een halve dumpling al genoeg, misschien toch gevoelsmatig maar had ook echt genoeg, misschien ook wel door de lucht die er hangt want alles ruikt naar olie, of andere vreemde luchtjes die niet helemaal thuis te brengen waren. We kwamen nog langs een karretje en dat leken op een soort oliebolletjes met nuri, gedroogde uitjes en nog meer maar dat kennen we niet, maar die wilde Mies ook wel proberen, na 1 hap is de rest de prullenbak ingegaan want het bleek voornamelijk knoflook te zijn. Na dit zijn we terug gelopen op zoek naar een taxi die ons naar het hotel terug zou kunnen brengen. Op een gegeven moment werden we staande gehouden door een groep verklede mensen. Ja wat ze betekenen weten we niet maar het zal vast wel wat zijn, er was er een als aap, een monnink, een zwijn en een keizer. We zullen morgen de foto aan Zhue laten zien misschien dat hij weet wat het voorstelde. De aap was zeer aanwezig en voordat ik het in de gaten had zat ik op zijn schouders. Tja en dan ben je dus helemaal een attractie he, als blanke op de schouders van de aap dus is er menig foto gemaakt door de omstanders en uiteraard ook door Mies. Duidelijk gemaakt dat ik toch wel naar beneden wilde en toen liet hij me zakken maar natuurlijk moest er voor deze actie wel betaald worden. Ze hebben dan namelijk "ineens" een plaatje om waar 20 Yuan op staat (€2,26), ach het was wel hilarisch dus betaald maar ja toen kwam de rest ook en nee daar trapte we dus niet in. Want 20 Yuan is in feite dan hier voor zoiets best al veel geld! (Ook al is het voor ons niets maar we raken steeds beter er op ingesteld hoe het hier werkt qua hoogtes van de fooi ed) Terug gelopen naar het begin waar de taxi ons afgezet had en daar stonden nu dan ook taxi's te wachten. Op een taxi afgelopen en het kaartje van ons hotel laten zien en proberen duidelijk te maken qua prijs voor deze rit. De heenweg moesten we 20 yuan betalen en dat was normaal had Zhue ons al eerder verteld. De taxi chauffeur de 2 geldbiljetten laten zien en het was oké. Toen we bij het hotel aankwamen stond de meter op 14 dus rekende we dat af maar nee er moest er nog 1 bij, tuurlijk dat is zijn extraatje natuurlijk, geen probleem want hoe dan ook deze rit was voordeliger dan de heenrit en we waren weer in ons hotel. Vond dit avondprogramma toch best spannend, zo in zo vreemd land waar je totaal de taal niet van spreekt waardoor niemand je begrijpt maar wij hun ook niet! Maar we zijn weer een ervaring rijker. We gaan nu de dag hier maar eens afsluiten zodat ons Zen moment heerlijk in kan gaan!

1. Thea van Oijen:
    6 september 2016
    Wat een avontuurlijke vakantie , heerlijk om het een beetje mee te beleven , Michel heeft wel pech dat de glazen brug gesloten is ivm drukte .groetjes
  2. Anne-Marie en Piet:
    6 september 2016
    Fantastisch verhaal weer! Wat 'n ervaringen allemaal! Spannend ook!
  3. Els van oijen:
    7 september 2016
    Wat leuk allemaal en wat een uitdaging elke keer weer om je verstaanbaar te maken. Succes en veel plezier met jullie volgend avontuur!
  4. Dennis van halen:
    9 september 2016
    Echt super vet dat klooster! En dat je daar dan rondloopt in de stad als wildvreemde en je niet verstaanbaar kunnen maken met Engels is al een uitdaging opzich hahaha...
    Echt een mooi avontuur tot nu toe!
    Heel veel succes en plezier met wat er nog allemaal komen gaat!