Stop ze in de wasmachine

10 september 2016 - Suzhou, China

Om 09:00 uur werden we al opgehaald om naar het Terracottaleger te gaan. Het was wederom erg druk op de weg dus we waren er pas rond 10:30 uur. Eerst nadden we weer een stop bij een verkooppunt, dat was wel iets wat Li veel ingepland had en wist het steeds mooi te vertellen vandaar dat wij niet in de gaten hadden dat het weer "zo'n stop" was. De stop was bij een atelier die beeldjes maken van het Terracottaleger die voor de verkoop bestemd zijn. Zeker zeer knap en wat wij zagen absoluut handwerk maar dat waren degene die in het doosje verder op in het aterlier echt niet want dat was gewoon massaproduktie, en die wilde men maar al te graag verkopen. Prijzen zakte vaak met meer dan de helft als men je aansprak, want voor ons werd er dan op zachte toon gezegd was en een speciale prijs, uhmm natuurlijk maar nee dan wilde wij ze nog steeds niet! Dus toen ze merkte dat we niets wilde kopen werden we ook licht dwingend naar het einde van het aterlier gebracht waar Li ons al stond op te wachten. Oké missie 1 niet gelukt nou dan maar op naar het Terracottaleger. Tijdens de autorit vertelde Li de inleiding van het museum. De boer die destijds in de jaren 60 een hoofd had bevonden op zijn land. Het hoofd had een kleur en hij dacht dat het een duivel was dus die had hij kapot geslagen, hij had het vervolgens wel aangegeven bij de gemeente. Bij nader onderzoek bleken er nog meer resten te liggen en de gemeente heeft er toen een staatseigendom van gemaakt. Zo is het Terracottoleger ontstaan. De boer hoefde niet meer te werken en heeft toen en staatsbaan gekergen wat in hiled dat hij een boek over deze vondst moest schrijven en dat hij deze boeken dan in de shop van het museum mocht komen signeren. En ja hij was er natuurlijk niet altijd want de boer was tenslotte al 70 jaar oud maar dat zouden we zien als we er waren. Toen we aankwamen werden we naar de shop gebracht en warempel wat hadden wij een gelukmwant uitgerekend vandaag was de boer er, uhuh! Natuurlijk! En nee er mochten geen foto van de boer gemaakt worden alleen als je een boek kocht, oké Li dan maken wij geen foto, jammer weer geen extra verdiensten, het zat hem toch ook niet mee met die 2 nederlandse toeristen. Vervolgens het museum is. Mijn hemel dat was echt inmens en zeker indrukwekkend en ik was echt wel onder de indruk tot het moment dat Mies zei: ik geloof er echt niets van. Zeker zullen er destijds rssten gevonden zijn maar er is verder gewoon een heel theater om heen gebouwd.  Tja en vanaf dat moment kon ik ook niet meer met onbevangenheid hier naar kijken. Was inderdaad teveel opgezet is, de beelden vooraan zijn allemaal intact gebleven, terwijl ze in de jaren 60 vast nog niet de technologie hadden om in de grond deze resten te vinden dus dat moest opgegraven worden en dat het dan "toevallig" continue hele sculpturen waren is toch wel heel apart. Verder op is te zien hoe ze de opgravingen  u dan nog steeds aan het doen zijn. Alles ligt er maar niemand is aan het werk. Nee dat gebeurt alleen als er geen toeristen zijn want dat moet natuurlijk wel heel geconcentreerd gedaan worden. Tja het museum is wel het hele jaar open dus men werkt s'avonds en s'nachts!! Toen we het gigantische museum uitliepen kwamen we terecht in een waar shoppingmall wat nog groter was dan het museum zelf. Niet te beschrijven, welke fastfoodketen je maar kent die was er aanwezig, enerm veel souvenir shops, ander soort restaurantjes, future activity centers ed. en dat is waar ik dan veel moeite mee heb. Van de ene kant snap ik net wel want handel is handel maar dit is wat ik verschrikkelijk vind en afbreuk vindt op het hetgeen wat men eerst heeft willen meegeven, althans zo voel ik zoiets altijd. Weet dat ze dit ook in Nederland bij attracties doen maar ook dan vindt ik het ook zonde indien men dat doet bij iets wat een culturee achtergrond heeft. Aangezien we van hieruit naar het treinstation gebracht zouden worden hebben we toch maar hier gegeten want we wilden wel even een goede maaltijd hebben voordat we aan ons treinavontuur zouden beginnen. Li wist wel een goed restaurant daar konden we als we wilden ook een theeceremonie vooraf krijgen maar nee Li we willen alleen noedels! Denk dat we daarom als "straf"  al om 14:30 uur op het treinstation werden afgezet. Li had inmiddels al wel door dat wij niet te manipuleren waren. In de auto gaf Li ons de treinkaartjes. Het waren er 2 maar wij hebben een coupe voor 4 personen afgekocht dus vreemd dat we maar 2 kaartjes kregen. Ohoh als dit maar goed geregeld is! Li is gaan bellen, we denken eerst met zijn kantoor en daarna nog naar iemand maar toen verzekerde hij: nee jullie hebben een coupé voor jullie zelf. Hij is op het station mee gelopen naar de gate en heeft ons uitgelegd waar we op moesten letten. Onze trein zou pas om 16:46 uur komen dus we hadden een flinke wachttijd te gaan maar we hebben ons uitermate vermaakt, door de medereizigers maar ook met de chinese funny home video's die via een scherm afgespeeld werden. Om 16:15 uur mochten we inchecken, nu op zoek naar onze wagon, het was een enorme trein. We zaten in wagon 5, coupé 13/14. Daar aangekomen was het coupé voor 2 personen met een stapelbed, een tafeltje en een heerlijke luie stoel, verder hadden we ook een eigen toilet en dat is natuurlijk helemaal heerlijk. We hadden instantnoedels gekocht en in de trein is er continue kokend water en daar hebben we later op de avond de noedels mee klaar gemaakt, het was een zeer voedzame maaltijd. We zijn op tijd gaan slapen. Mies zei vanmorgen dat hij het gevoel had ofdat hij 8 uur lang op de wasmachine geslapen had. We hadden een softsleeper maar vraben ons wel af hoe dan een hardsleeper wel niet ligt ! Om 06:45 stopte de trein, aangezien hij bjjna geen stops heeft dachten wij dat wij op ons station waren ondanks dat het 9 minuten eerder was. Wij de tassen gepakt en naar de deuren, daar stond de hostess, die gedurende de reis steeds door de trein loopt. Zei maakte luid duidelijk toen wij wilde uitstappen: No No, No Shanghai. Uhh maar wij moeten niet naar Shanghai maar naar Suzhou. Dus reisplan erbij en haar laten zien,  en wederom was het No No en ze gebaarde dat we terug moesten naar de coupé. Oké dan maar terug. De trein had een stop van 22 minuten dus toen we vertrokken was het over 7en terwijl we toen dus al eigenlijk op de plek van bestemming moesten zijn. Op een gegeven moment kwam de hostess met de treinkaartjes. Wanneer je instapt geef je haar je treinkaartje en dan krijg je van haar een soort bankpasje terug. Nu wilde ze het bankpasje weer dus dat is hun controle dat iedereen op de juiste plek van bestemming eruit gaat. Goed systeem en zeker nu in ons geval anders hadden we mooi op het verkeerde perron gestaan zonder gids. Om 07:15 uur kwamen aan op het station van Suzhou. Daar stond Lu onze nieuwe gids, voor 1 dag vertelde hij want morgen krijgen we een andere, de chauffeur blijft wel dezelfde, ons op te wachten. Op weg naar het hotel vertelde hij dat Suzhou 8,6 miljoen inwoners heeft waarvan 200.000 studenten die daar op de universiteit zitten dus wederom is het een enorme stad. Suzhounis ook het mekka voor bruidsjurken. Er zij enorm veel ateliers die ze maken en een gigantisch lange winkelstraat met aan beide kanten bruidswinkles waar je dus voor €50,00 een jurk op maar koopt! Oeps die van mij was toch wel ietsiepietsie duurder. Hier hebben ze ook vaak 2 of 3 jurken, hoe geweldig is dat wel niet, dat je als bruid gewoon 3x een schitterende jurk aan mag! Bij het hotel aangekomen hebben we echt geweldig ontbeten, ondertussen waren ze onze kamer aan het gereed maken want normaliter mag je pas om 14 uur op de kamer dus dat was super. Toen we klaar waren met het ontbijt konden we naar boven waar we gedoucht hebben en ons omgekleed en toen weer naar beneden want we gingen direct weer op pad. Als eerste zijn we naar de Tiger Hill geweest. Deze pagode lijkt de toren van Pisa wel, zo schuin hangt hij. Er is een mooi park bij met paviljoenen en gedenktekens. Van daaruit vingen we naar de klassieke Chinese tuinencomplexen. Nu is het de tijd van de Lotus, dat zijn waterlelies bij ons, maar deze zijn echt metershoog, echt schitterend. Het is een geweldig park, veel vijvers, ook hier paviljoens en prachige planten en een hele Bonsaituin. De chinese meisjes mochten vroeger niets. Ja koken en borduren. En dan zo borduren dat de onder en bovenkant hetzelfde patroon hadden, nou dit is niet te geloven hoe mooi dat wel niet is, en wat een ware kunst dat is als je dat kunt! Toen we even op een bankje zaten kwam er een schattig klein chinees meisje naar me toe en vroeg hoe ik heette, en wenste ze me alle goeds toe. Schattig toch? Nu we al enkele dagen aan het reizen zijn merk ik wel dat ik toch meer geniet van de natuur, de dorpjes onderweg en de mensen om ons heen (althans als ze ons niet steeds aan het fotograferen zijn). Zeker is de cultuur interessant maar mijn interesses liggen toch meer ergens anders. Op weg terug naar het hotel vertelde Lu dat we vanavond een show hadden. Wij hebben dat niet laten regelen maar hij keek het na maar nee het zat in het arrangement, dus benieuwd. We moesten om 19:00 uur klaar staan in de lobby. We hebben hier in het hotel gegeten. De serveerster in een mooie chinese lange jurk  vroeg wat ik wilde drinken dus zei ik cola. Toen kwam haar vraag warm of koud?? Dus keek haar verbaasd aan en zei toen maar: warm want dacht nou ben wel benieuwd waar je dan mee aan komt. Blijkt dat gewoon cola te zijn die niet uit de koelkast komt. Ze hebben hier toch wel soms vreemde omschrijvingen hoor. Zo waren we ook een keer ergens en toen zei de ober dat het gele drankje erg lekker was, want daf was net als cola?? Uhh oké dan proberen we dat, blijkt het gewoon sinas te zijn, ja zo kan er veel verwarring ontstaan, maar het maakt het allemaal wel leuk en komisch. We hadden enkele foto's op de menukaart uitgezocht maar het aparte is dat als ze het dan komen serveren eerst het warme vlees komt, dan wat kouds en vervolgens als het warme vlees al op is want daar begin je dan maar mee want anders wordt het koud dan komt pas de rijst en de noedels hahaha. Ach uiteindelijk heb je wel  een hele maaltijd op alleen in een wat vreemde volgorde. Om 19 uur zijn we met de gids naar het optreden gelopen,  want het was maar 5 minuten van ons hotel vandaan. Dat was erg leuk om zo door de stad heen te lopen en door straatjes te gaan waar je zelf nooit zou komen. Toen het optreden!!! Toen we de reis gingen samenstellen kwamen ze vanuit het reisbureau ook met een optie voor een show en die hebben we toen opgezocht op het @ maar dat was zeker niet onze stijl en natuurlijk was dit dat ook, kon natuurlijk niet missen haha! Gelukkig duurde alle optredens maar enkele minuten maar al met al heeft het toch 1,5 uur geduurd en dat is best lang hoor als je naar iets moet kijken en luisteren wat niet echt je smaak is! Mies en ik durfde elkaar niet aan te kijken want het was soms toch ook wel erg hilarisch. Ach onze gids heeft in ieder geval er wel erg van genoten want die heeft erg veel foto's en filmpjes staan maken hahaha, en wij hebben er uiteindelijk weer een leuk verhaal bij wat we mee gemaakt hebben! Morgen staat onze nieuwe gids ons al om 08 uur op te wachten dus wordt het weer een vroeg dagje.

1. Anne-Marie en Piet:
    10 september 2016
    arme LI! Het blijven wel chinezen he, handel, handel, handel...jammer dat het verpest wordt door de commercie, maar geweldig om mee te maken en zeker jullie verhaal te lezen.
    Marlou had via internet haar trouwjurk in China besteld, toen ze dat vertelde schrok ik echt en dacht oh jee, als dat maar goed gaat, maar het was helemaal goed. DHL had het pakket zomaar voor haar deur gezet, terwijl er niemand thuis was! GRRRR,
    Wat kun je leuk schrijven Marjo! We genieten hier mee!