Onvergetelijk

11 september 2016 - Hangzhou, China

Vanmorgen kennisgemaakt met Bao, de nieuwe gids. Een erg rustige jongen/man die erg zacht praat dus je moet echt zeer geconcentreerd luisteren als hij in de auto wat verteld. Ale eerste reden we naar Wuzhen, dit is een waterstadje. Het stadje is met kanaaltjes aan elkaar verbonden, zoals Venetië.  Helaas was daar niet alleen het water erom heen maar kwam het ook van bovenaf,  dus dat was wel erg jammer, we hebben continue vandaag met de paraplu gelopen. Temperatuur was absoluut beter dan gisteren want toen was het 31 graden met een luchtvochtigheid van 93% (dat voelde echt erg benauwd) terwijl de temp vandaag 22 graden was. Heerlijk om dingen te bekijken maar was toch net wat fijner geweest als dat we de paraplu niet steeds hoefde te gebruiken. Toen we aankwamen in Wuzhen was het mega druk. Er stonden gigantisch veel bussen op de parkeerplaats. Het blijkt dat de inwoners van Hangzou, waar de afgelopen dagen de G20 top zat, en waardoor wij ons reisplan dus moesten omgooien, kaartjes hadden geekregen om diverse bezeinswaardigheden te gaan bekijken in de omgeving om ze de stad uit te krijgen. Daarbij is het vandaag zondag dus laten ze dan net vandaag bedenken om dat dan maar eens in Wuzhen te gaan doen! Wuzhen is te vergelijken met het Openlucht museum in Arnhem maar dan in het dorp Volendam qua gericht op het toerisme. Wel interessant om allemaal te zien en het was zeker een leuk dorpje (ook al zijn het dan maar enkele straatjes) maar jammer dat het zo ongelooflijk druk was. Van hieruit reden we naar Hangzhou. Onderweg hebben we geluncht. We gingen een restaurant binnen en Bao liep even naar een serveerster om te vragen of er beneden plek was ofdat we naar boven moesten waar ook nog een zaal bleek te zijn. In het restaurant was het erg druk en er bleek een conferentie bezig te zijn maar daar werd tevens ook door andere gasten gewoon gegeten. Ondertussen kwamen er andere gasten aan en terwijl er dus gewoon een delegatie aan het woord was van de conferentie riep de gast luidkeels naar een serveester, zoals we dus denken om te vragen of dat er plek was, maar zij werden naar boven verwezen, althans dat vullen we zelf in want ze liepen een andere richting op. Wij mochten in het restaurant beneden plaats nemen. Toch wel heel apart te zien hoe het hier toch allemaal in zijn werk gaat en hoe iedereen alles toch maar accepteert. Doordat het vandaag steeds regende stelde Bao voor om het reisprogramma van morgen naar vanmiddag te verplaatsen want eigenlijk stond vandaag een fietstocht en een boottocht op het program. Dat vonden we inderdaad een goed plan want voor morgen staat er als het inderdad klopt een droge dag op de forcast zoals Bao zag. Vanuit de lunch daarom naar de bonte Lingyin tempel. Dit is een boeddhistische tempel waar weer prachtige Boedda beelden stonden. Ze zijn erg imposant en ben er toch elke keer weer erg van onder de indruk. Wat ook leuk was dat we bij binnenkomst ieder 3 wierook stokjes kregen. De mensen gaan eerst naar een Boeddha want je hebt er verschilende, elk met hun eigen kracht, zoals hulp vragen bij ziekte, of geboorte/zwangerschap, vergevenis, wijsheid ed. Daar knielen ze dan op een laag bankje en maken 3 buigingen met de wierookstokjes in de hand. Vervolgens worden de stokjes buiten aangestoken en in een grote langwerpige ton gezet. Dat hebben wij ook gedaan, zonder vooraf gaande het gebed gedaan te hebben. Maar vond het wel bijzonder om te mogen doen, zeker omdat ik eigenlijk altijd als ik in een kerk kom een kaarsje brand voelde dit wel een beetje zo. Verder op het terrein waren er pachtige boeddha's die in de rotwanden uitgehouwen waren. Dit was echt zo mooi. Vond het zelfs nog mooier als de welberoemde Drakenpoortgrotten waar we op deze reis eerder geweest zijn. Dit omdat de rotsen en de Boeddha's door het mos, het verweer in de stenen en de grasjes die erom groeide het echt tot een geheel maakte met de natuur. Ja dit was ondanks dat we weer een tempel bezochten zeker een van de mooiere. Boeddhisme heeft bepaalde ideeën die zeer herkenbaar zijn. Zoals het voornamelijk geloven in jezelf. Niet verplicht zijn om ergens naartoe te gaan om daar alleen je geloof te delen, geen offers te hoeven brengen, want men weet dat er ondanks dat er toch "iemand" is die op je "let". Het is ook geloven dat er meer is dan alleen leven op deze wereld. Ja en dat zijn toch ook wel enkele dingen waar ik me kan kan vinden maar zal me ondanks al deze bezoeken aan te tempels zeker niet gaan bekeren hoor. Maar is wel interessant om wat meer van deze stroming te weten zijn gekomen. Er stond verder nog een bezoek aan de Zes Harmonieën Pagode. Onderweg kwamen we langs vele theeplantages,  deze liggen gewoon langs de weg. Waar we langs reden werd de Lingyin thee oftewel de Dragon Well The verbouwd, mij niet bekend, maar goed hier zijn natuurlijk ook megaveel soorten thee. Was wel mooi te zien dat de plantages trapsgewijs naar boven aangelegd zijn zoals je dat ook op tv ziet. De oogst tijd is later in dit seizoen. Bij de Pagode aangekomen viel dat bezoek een beetje tegen, er was niet veel te zien. Mies en ik zijn hem wel gaan beklimmen want je mocht naar binnen, hij was 7 etages hoog dus van boven af was er een prachtig uitzicht. Zonde dat het nog steeds regende want daardoor was het zicht wat wazig maar als het helder was geweest had je vast erg ver weg kunnen kijken. Inmiddels was het half 5 en gingen we op weg naar ons hotel. Wederom was het zo enorm druk dat daardoor het verkeer echt muurvast stond. De rit van de Pagode naar het hotel duurt normaal 20 minuutjes, nu waren we erom 18:20 uur, dus we hebben er 1,5 uur over gedaan. Het verkeer hier is echt niet te snappen. Bao vertelde dat als je aan weerskanten 3 banen hebt het kan zijn dat er als het aan de ene kant rustig is en aan de andere kant druk dat ze dan 1 baan openstellen voor de kant waar het erg druk is dus dan rijd je zogezegd op de tegenliggers baan. Heel apart! Tijdens de file heb je genoeg te bekijken, zoals een kindje wat moet plassen, uitstapt met mama, naar de groenstrok loopt en daar plast. De baby's en kindjes die nog niet zindelijk zijn heben geen onderbroekje aan of ze hebben een broek waar de naad op de billen open is zodat ze ter allertijde hun behoefte kunnen doen. Wel makkelijk maar het ziet er niet echt charmant uit, nou is zo'n broekje met open naad nog beter dan blote billen want dat vindt ik toch echt niet kunnen. Dat is ontstaan door de mensen die geen geld hadden voor luiers en nu zegt deze generatie dat het beter is voor de huid van de kinderen als daar niet continue een luier omheen zit. Op verschilende plaatsen stonden agenten het verkeer te regelen, maar dat zette niet veel zoden aan de dijk want het verkeer was ondanks dat een complete warboel. Eindelijk in het hotel aangekomen,  snel gedoucht en omgekleed want Bao had gezegd dat er om 19 en 20 uur een muziekfontein op de West Lake was. De buitenvoorstelling die we geboekt hadden ging niet door, dat hadden we al op het reisbureau te horen gekregen dat dat risico erin zat ivm met de G20 top dus deze muziekfontein was een mooie andere invulling. Hef hotel ligt midden in de stad dus we hoefde maar 10 minuutjes te lopen en wat we toen aantroffen!!!! Duizenden mensen die door hekken geleid werden naar de kade. Door de hekken werd je voortgeduwd,  gelukkig dat Mies een stuk groter en breder is dan de meeste hier dus kon ik me samen met hem een weg banen door deze menigte. De show van 19 uur was nog bezig maar de nieuwe lichting aan toeschouwers,  waar wij dus tussen zaten, werden al geleid naar de kade.Buiten de hekken stonden ook mensen en die waren foto's aan het maken van de show. Zodra ze te dicht bij de hekken kwamen kwam er een agent aan met een stok die flikerend licht gaf en een megafoon die tegen je oor werd gezet en waarschijnlijk werd je dan gesommeerd om daar weg te gaan en dan zette iedereen direct weer een stap terug, totdat de agent weer weg was en iedereen zich weer tegen de hekken aan klampte om zo maar een zo goed mogelijk beeld van te show te krijgen, want zij stonden er een eind vanaf. Maar zodra de agent het weer zag was hij er weer direct bij en begon het machtsvertoon weer van voor af aan. Voordat we de kade op mochten werd mijn tas nog gecontroleerd. De voorste rijen op de kade hadden stoeltjes waar je kon zitten maar wij zijn blijven staan. Als je zag hoe mensen zich naar voren wurmde om maar op die stoeltjes plaats te nemen en hoe ze over de stoelen klommen om er snel te zijn voordat iemand anders er op zat. Mensen toch wat een chaos! Maar goed uiteindelijk zat en stond iedereen op zijn plek. Aangezien het nog steeds regende had dus iedereen ook een paraplu op maar dat was eigenlijk niet zo heel fijn voor de mensen die stonden want die keken daardoor tegen de plu's aan van de mensen die zaten, maar gelukkig waren daar de agenten weer en die sommeerde luid en duidelijk en ook met hun hulp dat paraplu's niet mochten als je zat, dus was erg blij dat ik stond want ik stond nu wel droog terwijl hun dan wel dan zaten maar zo wel erg nat aan het worden waren. Toen begon de show, woh wat prachtig. Vergelijk het met de waalkade waar fonteinen in bevestigd zijn en die op muziek bewegen. Zo indrukwekkend mooi, echt kippenvel en daarachter waren dan van die chinese boten die prachtig verlicht waren, nou onze avond werd op deze manier bijzonder mooi ingevuld. Wat een prachtig tafereel,  zo mooi en romantisch. Helaas was het weer snel voorbij, al hoe wel het wel een half uur geduurd heeft dus toen maar eens op zoek naar een restaurantje want tja ookm dat blijft elke dag toch weer een leuke uitdaging. Nou we hadden er een gevonden, want die had een foto menukaart dus wij naar binnen. Namen plaats en kregen de kaart. Uhh oké dan wel foto's maar niet in het Engels vermeld wat het was. Nou dan maar op de plaatjes afgaande. Ik zag tomatensoep dus die wilde ik wel en Mies een andere soep. Verder 2 vleesgerechtjes, 1 noedel. 1 rijst en 1 champignons.En toen kwam het! Alles werd wederom in etappes gebracht maar op een gegeven moment hadden we alles. Heel de tafel stond vol! De keuken zal wel gedacht hebben dat er een tafeltje van minimaal 6 binnen gekomen was. Alleen van 1 soep al daar kon je al wel met ruim 6 man van eten! De soep van Mies bleek tofu soep te zijn dus uhh, na een hapje geproeft te hebben, hebben we die maar laten staan, net zoals het vlees gerecht wat ossenstaart bleek te zijn. We hebben allebei wat stukjes op maar ook dat hebben we maar opzij geschoven. Blijft toch wel erg leuk die dineertjes van ons, elke keer weer een verrassing wat er die avond gegeten gaat worden. Morgen begint de dag met Bao pas om 11 uur maar we hebben wel besloten om vroeg op te staan om dat er aan de andere kant van het meer mooie dingen te zien waren zoals hij zei en dat willen we dan zelf gaan ondernemen voordat we Hangzhou weer gaan verlaten.

1. Thea van Oijen:
    11 september 2016
    Wat een avontuur om te dineren jullie zullen wel erg slank zijn als jullie terug komen.!?