Aan de wandel

8 september 2016 - Xi An, China

Vandaag naar de Chuiha berg geweest. Eigenlijk was het wel een beetje te warm voor dit, het was 29 graden. Gelukkig werden we met een golfkarretje naar het eerste platform gebracht want als we dat al hadden moeten lopen hadden we dat al niet eens gered haha. Daar aangekomen nog een stuk omhoog gelopen maar het was echt heel zwaar en ook dat vond onze gids dus we zijn omgekeerd en hebben in de Wind en Ice cave rondgelopen. Zoals de namen al zeggen de ene rots was helemaal uitgespleten door de wind en en de andere die liep helemaal onder de berg door en echt ook heel diep naar beneden, daar was het echt verschrikkelijk koud en dat voelde je natuurlijk helemaal goed omdat we zo klam van het lopen waren. Hoe dieper we kwamen hoe kouder het werd en op een bepaalde plek lag er zelfs ijs, heel apart om te zien. Deze rotsen waren absoluut erg mooi. Verder is er op het eerste platform ook een meer en daar was het ook schitterend, de bergen omsloten het meer wat daardoor een zeer intiem geheel vormde. Momenteel was het erg rustig vertelde Li en dat maakt het natuurlijk ook weer net wat specialer als dat er enorm veel wandelaars om je heen wandelen wat normaliter wel zo in de weekenden en in de vakanties daar blijkt te zijn. Tijdens de wandeling hadden we het uiteraard ook over eten en Li stelde voor om vanavond dumplings te gaan eten, want Xi An zou daar om bekend staan. We konden als we wilden er ook een dans show bij boeken maar we gaan er al 2 bekijken dus dat vonden we genoeg dus nee wij wilde alleen dumplings. Hij heeft dat toen nog voor ons geregeld want het blijkt daar altijd erg druk te zijn. Doordat dit er nu bij kwam stelde hij tevens voor dat we dan misschien vanmiddag al naar de Wilde Gans Pagode konden gaan in plaats van morgen want dat was in de buurt van waar we dumplings zouden eten en dan zouden we morgen wat meer tijd hebben bij het Terracottaleger, dus ja prima, als hij dat een beter plan vindt, vinden wij het goed hoor, hij heeft beter kijk op alles dan wij. Het is wel grappig als Li wat verteld lijkt hij soms net een papegaai want hij verteld de laatste woorden vaak dubbel, waarschijnlijk dat hij zo wilt dat we alles goed op slaan wat er verteld wordt, maar jee dat is niet te doen, al die info die we krijgen. Al die namen, al die tijdperken, het is best ingewikkeld maar we gaan het straks als er een fotoboek gemaakt moet worden maar even opnieuw opzoeken op het @ zodat toch de juiste info bij de foto komt te staan. Helaas toen we bij de Pagode aan kwamen stond deze in de steigers omdat hij gerestaureerd wordt dus echt beeld hebben we er niet van gekregen, ja wel van het plaatje wat erbij stond. Er waren weer enkele boeddhistische tempels met verschrikkelijk mooie Boeddha's erin, blijft toch jammer dat we het niet mogen fotograferen, we snappen het wel maar het is nu zo moeilijk over te  brengen hoe prachtig ze zijn. Inmiddels hebben we al aardig wat tempels gezien en moet zeggen dat deze toch wel veel op elkaar lijken. Oké de ene is uit de Ming dynastie en de andere uit de Jang dynastie. De kleuren vertellen je uit welk tijdperk ze zijn. De beeldjes in de vorm van beestjes op de eindpunten van het dak geven aan hoe invloedrijk de persoon was waar de tempel voor was. Toen we de bezichtiging van de pagode en andere tempels hadden gedaan hebben we even wat rond gewandeld in de omgeving.  Wat toch zeer opmerkelijk is dat in zo'n miljoenesteden als wat we inmiddels al gezien hebben er prachtig veel groen aangelegd is en waar men ook continue aan het werk is. Nadat we rondgeslenterd hadden werden we naar het dumplingrestaurant gebracht. Voordat we daar binnen gingen probeerde Li toch nog wel even de show aan te praten maar we bleven volharderd: nee geen show, alleen dumplings. Tja waarschijnlijk betekend dat nu wel dat hij wat minder commissie ontvangt voor deze verkoop. Waar we binnen kwamen is vergelijkbaar met de Dinershow bij ons. Jee wat een mensen konden er in, we haddens overigens wel prachtige plaatsen op het balkon, dus als we de show gekeken zouden hebben hadden we prachtig zicht gehad. Helaas werden de dumplings elke keer enorm snel ingelopen, en deden wij wat langzamer dan zette de nieuwe mand gewoon op tafel dus we zaten binnen de kortste keren ook erg vol. Tja wat moet ik er van zeggen. Het is dus een dun deeg velletje gevuld met elke keer wel een andere smaak en daar dan een pakketje van gemaakt met soms gevouwen naar het dier wat er in zat. Zat er eend in dan hadden ze een eendje gevouwen, een visje gevouwen met vis erin, een varkentje met varkensvleees , maar hoe dan ook vindt het toch heel erg op elkaar lijken dus eigenlijk viel het wel wat tegen en hadden we hier toch wel wat meer van verwacht. Maar goed was toch zeker weer een leuke ervaring. Mies ging net even wat geld hier in het hotel wisselen want we gaan morgen al vroeg op pad dus hebben we nu geen tijd meer om naar de bank te gaan en de commisie is omgerekend maar €4,00 dus dan maar even hier. Advies in Holland was om voornamelijk briefjes van €50,00 meet te nemen voor het wisselen in Yuans, want dat zou makkelijker geaccepteerd worden. Werd er net dus 1 briefje geweigerd want dat was wat vies an de bovenkant!!! Dus Mies zei ik moet wel jullie geld accepteren dat ook smerig is en dat klopt, en hier, en echt je zag het bijna niet eens, accepteer je dit briefje niet. Nee niets mee te maken dat konden ze niet nameljk zo nietwisselen bij de bank pfff. Nou dan niet, dan ruilen we die de volgende keer wel ergens anders in, ongelooflijk. Morgen komt er waarschijnlijk niet een geplaatst blog, kan hem wel schrijven maar omdat we de nachttrein hebben naar Suzhou, denk ik niet dat daar Wifi in zal zijn dus dat verhaal wordt dan pas geplaatst op het moment dat dat er wel weer is, dus wellicht pas op het moment dat we in het hotel daar aankomen.

1. Thea van Oijen:
    8 september 2016
    Veel plezier op jullie trein avontuur, het blijft heerlijk om jullie belevenissen te lezen .