Plak het maar dicht!

7 september 2016 - Xi An, China

Vanmorgen een heerlijk ontbijt gehad met eindelijk weer gewoon brood en espresso voor Mies en een koffie verkeerd voor mij, toch wel lekker om weer even iets vertrouwds te proeven. Toen Zhue ons om 10 uur ophaalde hem gevraagd naar de verklede mensen waar we gisteren een amusante ontmoeting mee hadden. Dit blijkt een sprookje te zijn vanuit de Ming dynastie en heet Journey of the West. In grote lijnen komt het er op neer dat de monnink Boeddha op ging halen en onderweg de aap, het varken en de priester tegen kwam waardoor hij samen met hen de goden die hij tegen kwam op zijn pad kon verslaan. De karakters hebben destijds in het godenrijk een fout gemaakt en zijn daardoor veranderd in het karikatuur van wat we zagen. Terwijl hij dit ons vertelde reed de chauffeur ons ondertussen naar de Drakenpoortgrotten, hier heten ze de Longmen caves. De boeddhisten hebben hier in de Ming en Hann Dynastie 100.000 Boeddha beelden en volgelingen uitgehouwen uit de rotsen. Waanzinnig mooi. In de film Tomb Rainer zie je hier ook een scène van. We hadden wederom heerlijk weer dus lekker relaxed langs alle beelden geslenterd en vele trappen beklommen want doordat ze uit de rotsen gehouwen zijn, zitten ze ook diverse hoogtes. Met natuurlijk de grootste Boeddha, die het gezicht van dragonLady heeft op het hoogste niveau. Vanuit hier werden we naar het treinstation gebracht. Nadat je je treinkaartje hebt laten zien moeten de tassen door een scanner en wordt je gefouilleerd.  En tuurlijk werden wij uit de rij gehaald want in onze reistas zat zoals ze ons op het voorbeeld liet zien (want tja wij begrepen de agente natuurlijk niet) een bus haarlak. Ja natuurlijk gaat die met me mee, want hoe dan ook mijn haren moeten natuurlijk wel goed zitten, ook al zijn we op vakantie haha. Dus tas open en heb de bus haarlak gepakt, ze nam hem over dus ik dacht, ohoh die ben ik kwijt, blij dat ik er nog 1 bij me heb maar daar vroegen ze dus niet om, dus geen slapende honden wakker maken. Vervolgens vroeg ze om het paspoort, dus pakte we de paspoorten en gaven ze aan haar, ik kreeg die van mij terug en die van Mies werd gefotografeerd, dus ja hij heeft de haarlak nu ingevoerd. Ze hebben de bus met plakband afgesloten en toen kregen we de haarlak en het pasport weer terug. Tja vreemd want op het vorige station werden de tassen ook gescand en toen was er niets aan de hand maar oké, alles weer ingepakt en naar de wachtruimte gelopen waar we een half uurtje hebben moeten wachten. Om 14:20 mochten we door de poortjes heen, op je kaartje stond in welke wagon je zat en op dat nummer moest je gaan staan op het perron. Iedereen vormde een rij bij het nummer wat op zijn plaatsbewijs stond, heel bijzonder om te zien. Om 14:34 uur kwam de hogesnelheidstrein en inderdaad precies op het nummer stopte hij ook dus, je stond direct bij de wagon waar je zat. Eigenlijk dus best wel slim voor een snellere doorstroming van alle passagiers. Om 16:10 uur kwamen we in Xi An aan. En daar stond onze nieuwe gids ons alweer op te wachten. Hij heet Li. Op weg naar het hotel vertelde hij dat er in Xi An 8 miljoen mensen leven en dat er ruim 2 miljoen auto's rijden wat het verkeersprobleem veroorzaakt want wederom is het hier een choas op de wegen. Van het station tot aan het hotel duurde 50 minuten. Nadat we ingecheckt hadden zijn we naar onze kamer gegaan die ook weer een beetje versierd was ter gelegenheid van ons huwelijk, toch leuk hoor om te zien dat ze er rekening mee houden. Dit hotel is wel wat verouderd maar ligt wel op een goede locatie nabij een grote shoppingmall. Even wat opgefrist en direct op ontdekking van wat er hier te beleven is. We hebben ook wat inkopen gedaan want morgen gaan we naar de Cuihua berg om te wandelen en daar heb je natuurljik niet om de zoveel meter iets te drinken en te eten. We hebben een niet te vertellen hoe grote supermarkt gevonden waar alles wat je maar nodig hebt je kunt krijgen. We hebben ook maar direct wat boodschappen gedaan voor de nachttrein die we vrijdag moeten gaan nemen. En tuurlijk wij als chipsfanaten moest er ook wat van dienaard mee, maar er was gewoon een hele wand van wel 20 meter lang en 3 meter hoog aan alleen maar chips! Uhhhh jahhh welke moeten we nu nemen want alles is in het chinees, dus maar gekozen voor die het meest leek op de Pringless en nu maar hopen dat de kleuren gelijk zijn aan onze smaken, dus dat wordt nog spannend bij het openen. Verder hebben we ook noodles gekocht in droge vorm want er blijkt overal in de nachttrein kokend water te zijn dus die noodles kunnen we dan daar mee klaar maken want het zijn van die instantvarianten, althans dat denken we als we met de bak schudden hahaha dus over 2 dagen weten we te vertellen of dat dit ook is als wat we denken. Vanavond uiteindelijk in een heel mooi India's restaurant uitgekomen waar geweldige Bollywood muziek gedraaid werd. Het eten wat we besteld hadden was allemaal zo enorm heet gekruid, niet te geloven, dus niet heel vreemd dat ze daar continue je glas blijven vullen met muntwater. Maar ach het was een gezellige avond en daar draait het om. We zitten nu in de lobby van het hotel met onze tabs want alleen hier is @ en tja ik wil natuurlijk wel mijn blog kunnen schrijven. Mies verveeld zich momenteel wat want zijn spelletje wat hij normaal altijd speelt vraagt om een update en dat doet hij hier niet dus hopelijk voor hem dat in het volgende hotel (over 3 dagen) met een betere wifi verbinding het wel gaat lukken. Zo sluit nu af en gaan naar boven, lekker douchen en dan naar bed, het is hier inmiddels 22:30 uur.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade